Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

18 February 2011

Siri Jenayah Profil Tinggi : Japanese Red Army (JRA) Tentera Merah Jepun

Nippon Seki-gun (JRA)

Latar belakang

JRA dikenali juga sebagai Anti-Imperialist International Brigade (AIIB), Briged Perang Suci dan Barisan Demokratik Anti Peperangan. Diasaskan oleh Fusako Shigenobu, seorang wanita Jepun. 

Sekitar 1970-an banyak serangan dan pembunuhan dilancarkan di seluruh dunia.  Serangan JRA yang mendapat liputan meluas seluruh dunia antaranya  pembunuhan di Lapangan Terbang Lod, Israel pada 1972 serta Insiden Black September yang menyebabkan kematian 11 atlet Israel di perkampungan Sukan Olimpik Munich, Jerman pada 1972.

Tujuan perjuangan JRA ialah menghapuskan kerajaan Jepun dan sistem monarki di Jepun dengan melancarkan revolusi di seluruh dunia sejak September 1969 . JRA dalam bahasa Jepun ialah 'Sekigun-ha'. pemimpin intelektual JRA iaitu Takaya Shiomi telah dipenjarakan pada 1970. Ahlinya seramai 200 orang, bergabung dengan Rengo Sekigun atau United Red Army pada Julai 1971. 12 daripada ahlinya mendapat latihan senjata di puncak gunung Jepun.

Pada 1971, JRA berkerjasama rapat dengan perjuangan Palestin iaitu Barisan Pembebasan Popular Palestin (PFLF).

Serangan di Malaysia

10 orang Tentera Merah Jepun telah merempuh masuk dan menawan 53 orang di Bangunan AIA (American Inssurance Associates) yang menempatkan kedutaan Amerika Syarikat dan Sweeden selama 3 hari. Semua tebusan dikumpulkan di tingkat 9, bangunan AIA, Jalan Ampang. Tebusan ditahan selama 79 jam. Jika tuntutan tidak dipenuhi, semua 53 tebusan akan dibunuh. Antara tebusan penting yang ditahan ialah Fredrik Bergenstrahle, Pegawai kedutaan Sweden dan Ulla Odqvist, setiausaha Kedutaan Sweden termasuk beberapa orang pegawai kedutaan Amerika Syarikat serta diplomat Malaysia.
Reputasi umum ketika itu, Presiden Libya, Muammar Gaddafi menyokong perjuangan kemerdekaan di serata dunia, termasuk perjuangan PLO menuntut pembebasan bumi Palestin dari cengkaman Israel, gerakan Moro di Mindanao dan IRA di Ireland.

Tun Ghazali Shafie, Menteri Dalam Negeri ketika itu mengadakan rundingan selama 3 hari di dalam bangunan yang menempatkan tebusan berjaya memujuk pembebasan  pegawai kedutaan Amerika.

Timbalan Menteri Pengangkutan Dato’ Ramli Omar dan KSU Kementerian Dalam Negeri Tan Sri Osman Samsuddin Cassim sebaliknya dijadikan tebusan sebagai tukar ganti dengan pegawai kedutaan Amerika Syarikat. Mereka kemudiannya mengiringi pengganas JRA ke Libya menggunakan kapal terbang DC 8 yang telah mereka rampas dalam penerbangan dari Korea Selatan.JRA juga berjaya membebaskan lima pemimpin mereka yang ditahan di Jepun dan Sweeden yang turut serta di dalam penerbangan tersebut.

Mereka kemudiannya dibebaskan sebaik sampai di Lapangan Terbang Tripoli, Libya serta kembali semula ke Malaysia pada 10 Ogos 1975. Peristiwa ini mendapat perhatian dunia serta menjadi pujian kerana Malaysia berjaya menyelesaikan isu ini tanpa pertumpahan darah.

Raja Sweeden Carl XVI Gustaf kemudiannya menganugerahkan Royal Order of the Polar Star kepada Tan Sri Osman Samsuddin Cassim pada 16 September 2009, setelah 34 tahun kejadian berkenaan. Anugerah berprestij yang diwujudkan semenjak 1748  itu disampaikan oleh duta Sweden ke Malaysia, H.E. Helena Sångeland.
    Krisis ini dianggap kemenangan kepada perjuangan organisasi JRA apabila berjaya membebaskan peminpin mereka yang ditahan serta berjaya menjinakkan Kerajaan Jepun yang menjadi musuh mereka. Semakin banyak rampasan kapal terbang berlaku selepas itusebelum perjuangan JRA berkubur sekitar era 80 an.

    Amerika Syarikat kemudiannya memindahkan kedutaannya di lokasi baru di persimpangan  Jalan Ampang berikutan insiden ini. Kerajaan Malaysia pula menubuhkan Unit Tindakan Khas (UTK) yang ditugaskan bagi menangani insiden serangan dan penahanan tebusan seperti ini.

    Aktiviti JRA di Seluruh Dunia
    Semasa 1970-an dan 1980-an, JRA melaksanakan serangan-serangan bersiri di seluruh dunia, termasuk:


    31 Mac 1970:
    Sembilan ahli-ahli terdahulu JRA, Komunis Jepun League-Red Army Faction, paling terkenal merampas, Japan Airlines Flight 351, Boeing 727 membawa 129 orang di Tokyo International Airport. Kesemua penumpang telah dibebaskan. Ia kemudiannya terbang ke Kore Utara. Tanaka adalah satu-satunya yang disabitkan kesalahan. Tiga daripada rakan jenayah Tanaka meninggal dunia di Korea Utara dan lima kekal di sana. Menurut Jepun National Police Agency, seorang lagi rakan mungkin juga telah meninggal dunia di Korea Utara.


    30 Mei 1972:
    Pembunuhan Beramai-ramai di Lapangan Terbang Lod Israel Airport dalam Tel Aviv, kini Ben Gurion International Airport: satu serangan menggunakan senapang 'Sa vz.58' dan serangan bom .Membunuh 24 orang; kira-kira 80 orang lain telah cedera. Seorang daripada tiga penyerang kemudiannya membunuh diri mereka dengan sebutir bom tangan, ada yang percaya ini adalah satu kemalangan. Seorang lagi telah ditembak ketika berbalas tembakan.

    Julai 1973 :
    Tentera Merah Jepun memimpin satu rampasan Japan Airlines (JAL) yang terbang ke Belanda. Penumpang dan anak kapal telah dikeluarkan di Libya, di mana perampas-perampas kemudiannya memusnahkan kapal terbang itu.

    Januari 1974 :
    Tentera Merah Jepun menyerang satu kemudahan Shell di Singapura dan menawan 5 tebusan; serentak itu, PFLP merampas kedutaan Jepun di Kuwait. Orang-orang yang ditahan telah ditukar dengan wang tebusan dan Tentera Merah Jepun menyelamatkan diri ke South Yemen menggunakan kapal terbang Japan Airlines.

    13 September 1974:
    Telah menyerang Duta Perancis dan Belanda. 10 orang awam telah menjadi tebusan dan seorang polis Hanke Remmerswaal berbangsa Belanda, telah ditembak di belakang, menembusi paru-parunya. Selepas satu tempoh yang panjang, tebusan itu dibebaskan dengan pembebasan seorang anggota Tentera Merah Jepun yang berada di penjara Yatsuk Furuya di samping meminta $300,000. Mereka melarikan diri menggunakan sebuah pesawat.

    4 Ogos 1975 :
    Perdana Menteri Malaysia, Tun Abdul Razak ketika melawat tempat kejadian
    Tentera Merah Jepun telah menahan 50 orang tebusan di bangunan AIA , Kuala Lumpur. Menahan beberapa orang kedutaan di Kuala Lumpur. Tebusan-tebusan itu termasuk konsul AS dan Sweden. Tentera Merah Jepun itu menang dengan pembebasan lima rakan mereka yang dipenjarakan di negara-negara tersebut. Mereka kemudiannya terbang ke Libya.

    September 1977 :
    Tentera Merah Jepun merampas Japan Airlines Flight 472 di India dan terpaksa mendarat di Dhaka, Bangladesh. Kerajaan Jepun membebaskan 6 rakan anggota Tentera Merah Jepun yang dipenjarakan. Jepun juga dikatakan membayar wang tebusan $6M.

    Disember 1977 :
     
    Kapal terbang Malaysia Airlines System (MAS) dirampas ketika di dalam penerbangan dari Pulau Pinang ke Kuala Lumpur pada 4 Disember 1977. Pesawat MH 653 jenis Boeing 737-2H6 ini kemudiannya diarah untuk mendarat di Lapangan Terbang Changi, Singapura namun jatuh terhempas di Tanjung Kupang, Johor.

    Peristiwa yang mencatat sejarah hitam buat Malaysia ini mengakibatkan kesemua 93 penumpang serta 7 anak kapal terbunuh. Antara individu penting di dalam penerbangan tersebut termasuklah Menteri Pertanian Malaysia, Dato' Ali Haji Ahmad, Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan awam, dato' Mahfuz Khalid dan Duta Besar Cuba di Jepun, Mario Garcia.

    Selain Rakyat Malaysia, penerbangan tersebut juga membawa warganegara Afghanistan, Australia, Cuba, Kanada, Jermat Barat, India, Indonesia, Jepun, Singapura, British, Amerika Syarikat dan Thailand. 
    Pesawat berkenaan dipercayai terhempas setelah perampas JRA menembak juruterbang serta pembantunya. Perampas berkenaan juga dikatakan menembak dirinya sebelum pesawat terhempas. Kesemua mangsa kemudiannya di kebumikan dalam satu liang besar di Tanjung Kupang, Johor dalam satu majlis yang mencatat sejarah duka di Malaysia. 



    Mei 1986 :
    Tentera Merah Jepun menembak menggunakan mortar di kedutaan-kedutaan Jepun, Kanada dan Amerika Syarikat di Jakarta, Indonesia.

    Jun 1987 :
    Satu serangan serupa telah dilancarkan terhadap orang British dan kedutaan-kedutaan Amerika Syarikat di Rom, Itali.

    April 1988 :
    Tentera Merah Jepun mengebom tentera AS di Naples, Itali, 5 kematian.

    Dalam bulan yang sama, pengendali JRA Yū Kikumura telah ditangkap dengan bahan letupan di lebuh raya Turnpike, New Jersey, bersama pengeboman USO. Dia telah disabitkan kesalahan ini dan menghabiskan masa di penjara Amerika Syarikat sehingga pembebasannya pada bulan April 2007. Di atas kepulangannya ke Jepun, dia lantas ditahan kerana disyaki menggunakan dokumen-dokumen perjalanan palsu.

    JRA melancarkan satu siri 17 pengeboman pada bangunan-bangunan kepunyaan perbadanan besar, termasuk Mitsui.

    2 comments:

    1. tak tahu pun kumpulan ni pernah tawan bangunan di Malaysia serta membuatkan boeing 737 MAS terhempas! memang celaka la diorang ni

      ReplyDelete
    2. tpi kena ingat JRA berkerjasama rapat dengan perjuangan Palestin iaitu Barisan Pembebasan Popular Palestin (PFLF).

      ReplyDelete

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...