Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

Loading...

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

27 October 2010

MAKAM WALI ALLAH DI PULAU BESAR




MAKAM SULTAN AL-ARIFEEN SYEIKH ISMAIL



Nama sebenar ialah Sultan Al-Arifin Syeikh Ismail Ibn Saiyid Abdul Qadir ibn Saiyid Abdul Jabbar (r.a). Beliau adalah keturunan ke 18 Rasullullah (S.A.W). Sultan Al-Ariffin Syeikh Ismail r.a dilahirkan pada 17 Rabiulawal tahun 867H bersamaan 1463M di Baghdad. 



Bapanya bernama As-Saiyid As-Syeikh Abdul Qadir  serta ibunya bernama Sayyidah Fatimah. Moyang beliau Sultan Al-Awliya’ Syeikh Abdul Qadir Al-Jilani, seorang Wali Allah yang sangat mashyur di seluruh dunia. Beliau juga dikenali sebagai Wali Lanang di Kepulauan Melayu.



Menurut riwayat, sewaktu ke Madinah menziarahi Makam Nabi, beliau telah mendengar satu suara yang menyuruh beliau mengembangkan ajaran Islam ke Kepulauan Jawa. 


Beliau kemudiannya mengembara dan akhirnya tiba di Pulau Besar bersama-sama 16 orang sahabat pada tahun 1495M bersamaan 900H  antaranya guru beliau Syeikh Yusuf As-Sidiq serta saudaranya Saiyid Ibrahim r.a. Di Pulau Besar ajaran Islam berkembang luas dan beliau mempunyai pengikut yang sangat ramai di seluruh Kepulauan Melayu termasuk India, Samudera Pasai, Champa dan Kelantan. Antara murid beliau yang sangat masyhur ialah Raden Maulana Makhdum Ibrahim (Sunan Bonang) serta Raden Paku (Sunan Giri).

Sultan Al-Arifin Syeikh Ismail r.a meninggal dunia pada 17 Rabiulawal tahun 925H ketika berusia 58 tahun serta dikebumikan di sini. Makam ini juga menjadi tumpuan utama pengunjung di Pulau Besar bagi menghargai jasa dan sumbangan besar Allahyarham ketika mengembangkan agama Islam di seluruh Kepulauan Melayu.


MAKAM AL-MURSYID SYEIKH YUSUF AS-SIDIQ

Syeikh Yusuf As-Sidiq merupakan seorang Syeikh Sufi yang tinggi ilmunya serta menghafal beribu-ribu hadis Nabi Muhammad s.a.w. Tidak dapat dipastikan tahun kelahiran namun beliau antara ulama yang turut serta di dalam rombongan Sultan Al-Arifin Syeikh Ismail r.a menyebarkan agama Islam di Kepulauan Melayu pada tahun 1495.

Merupakan guru kepada Sultan Al-Arifin Syeikh Ismail r.a. Diriwayatkan sepanjang hidupnya beliau berpuasa semenjak berumur 9 tahun sehinggalah meninggal dunia pada usia 73 tahun.


MAKAM SYARIFAH RODZIAH / SITI SARAH










Makam ini juga dikenali sebagai Makam Siti Sarah, isteri kepada Saiyid Ibrahim (r.a). Nama sebenarnya ialah Siti Sarah Ibn Syeikh Yusuf As-Sidiq dan merupakan seorang wanita yang sangat taat kepada agama Islam. Disebabkan kecintaan yang sangat mendalam kepada Islam, beliau turut bersama bapanya serta Sultanul Arifeen Assyaikhul As Syed Ismail (r.a) didalam mengembangkan ajaran Islam di Kepulauan Melayu.

Disifatkan seorang yang zuhud serta tinggi ilmunya. Siti Sarah sering mengikuti majlis ilmu bersama bapanya. Ada masanya ketika Syeikh Yusuf As-Sidiq terlupa sesuatu permasalahan, Siti Sarah bersuara menegur serta memperingatkan perkara yang terlupa oleh bapanya.

Beberapa percubaan untuk membina bangunan di makam ini telah dilakukan namun kesudahannya musnah dipikul ribut. Dikatakan Siti Sarah tidak mahu binaan di makamnya seperti mana ketika hayatnya dahulu yang tidak berumah.  


MAKAM SAIYID IBRAHIM (R.A)







Nama sebenar ialah Saiyid Ibrahim Ibn Saiyid Abdul Qadir ibn Saiyid Abdul Jabbar r.a. Merupakan abang kepada Sultan Al-Arifin Syeikh Ismail r.a. Isteri beliau bernama Siti Sarah, puteri kepada Syeikh Yusuf As-Sidiq.

Saiyid Ibrahim r.a sangat mencintai Islam dan menghabiskan seluruh hayatnya bagi mengembangkan ajaran Islam di seluruh Kepulauan Melayu bersama abangnya.
MAKAM NENEK KEBAYAN








Nenek kebayan sering dikaitkan dengan pekerjaannya  sebagai bidan kampung, penjual akar kayu sebagai ubat, penjual bunga dan sebagainya.  Makam lama yang dipercayai makam nenek kebayan terletak dihujung padang golf. 


Nama sebenar nenek kebayan ialah nenek Siti Fatimah.  Terdapat sedikit keganjilan pada makam ini kerana dibahagian kepala batu nesannya adalah batu nesan perempuan manakala dibahagian kakinya adalah batu nesan lelaki.

MAKAM TOK JANGGUT








Dipercayai beliau berasal dari Acheh dan datang ke Pulau Besar bersama rakannya iaitu Panglima Lidah Hitam.  Beliau telah mengembangkan ilmu persilatannya di Pulau Besar dan ramai orang telah menemuinya di sini untuk menuntut ilmu persilatan daripadanya.  Apabila beliau meninggal dunia, beliau telah dimakamkan di Pulau Besar berhampiran dengan Bot house.  Makamnya terus dikunjungi sehingga kini.


MAKAM TUJUH BERADIK







Terletak di sebelah kanan dari makam Sultan Arifeen, kira-kira 100 meter.  Ianya tidak jauh dari pantai yang menghadap laut lepas.  Batu nesannya merupakan batu granit.  Kubur yang panjang sekali merupakan abang yang sulung dan begitulah seterusnya mengikut abjad.  Terdapat  dua cerita mengenainya.  Kisah pertama ialah tujuh bersaudara dari Baghdad yang mengiringi  Sultan Arifeen ke Melaka. Mereka mati di Pulau Besar dan dikebumikan di sini.

Ada pula yang mengatakan bahawa 7 bersaudara itu merupakan pahlawan Sumatera yang menyerang Melaka.  Mereka tewas dan mati dalam pertempuran dan dikebumikan di Pulau Besar.  Namun, kedua-dua cerita tersebut tidak dapat dipastikan akan kesahihannya.


Kubur sebenar telah pun dialihkan oleh Jabatan agama Islam Melaka pada tahun 80 an serta dimakamkan kembali di Kompleks Pemakaman Sultan Arifin Sheikh Ismail bagi mengelakkan perbuatan khurafat serta pemujaan namun tapak lama pemakamannya masih lagi dikunjungi atas sebab yang tidak dapat dipastikan.


MAKAM SERIBU








Ratusan tahun dahulu, dipercayai Pulau Besar didiami oleh ramai orang dan terdapat perkampungan di pulau ini.  Ada terdapat sebuah tapak makam lama yang dipercayai makam penduduk pada ketika itu.  Ianya terletak berhampiran dengan Makam tujuh Beradik.  Menurut cerita,  kini tapak makam itu hanya terdapat beberapa makam lama sahaja di kawasan sekitarnya tetapi dalam waktu-waktu tertentu, boleh melihat seribu makam lama yang banyak.


MAKAM NISAN SATU








Makam ini terletak berhampiran dengan Batu Tengkorak. Makam ini hanya terdapat satu batu nesan sahaja.  Ia dipercayai makam seorang pemuda yang berumur dalam lingkungan 18 – 19 tahun yang sangat kacak dan tampan.  Tidak dikenal pasti nama sebenar pemuda tersebut.

25 comments:

  1. pulau 10001 misteri. hati2 mengeluarkan kata2. waspada melangkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. [Please Fuck Me] ABG Berkerudung Lagi Blowjob Di Dalam Gubug Derita..Penuh Dengan Nafsu

      [Please Fuck Me] ABG Lagi Dientot Bergantian Sampai Terengah-engah Kecapean.

      [Please Fuck Me] Kasihan tuh Memeknya diangguri..Agan Mau..!!!!

      [Please Fuck Me] Pemerkosaan Cewek Susu Gede Pentil Mungil..Mantap Banget.

      [Please Fuck Me] Cewek Mabok Dientot Rame-rame..Mulus gan.

      [Please Fuck Me] Ngentot Cewek cantik Toket Besar Dan Mulus..Durasi lama.

      [Please Fuck Me] Sepasang Pelajar Lagi Pamer Ngentot Hot..Mantap gan.

      [Please Fuck Me] Dogy Style...Sepasang ABG Lagi Ngentot sambil Pamer Gaya.

      [Please Fuck Me] Kecil-kecil Jago Ngentot..Bkin Nafsu.

      [Please Fuck Me] Intan....Sicantik Yang Suka Ngentot.

      [Please Fuck Me] Lagi Ngintip Ekspresi Wajah Pelajar Lagi Ngentot.

      [Please Fuck Me] Sepasang ABG Lagi Ngentot Gaya Berdiri..Berkerudung Hitam.

      [Please Fuck Me] Ngintip Susu Gede Pentil Mungil ABG Mandi ..Hot Banget Gan.

      [Please Fuck Me] Meki Perawan Kena Sodok dua Jari..Seret Banget

      [Please Fuck Me] Scandal perekrutan SPG..Harus Berani Bugil.

      [Please Fuck Me] Cantik Mulus..Tapi Hobinya Ngentot.

      [Please Fuck Me] Sepasang Muda Mudi Lagi Ngentot di Kebun

      [Please Fuck Me] Sepasang ABG Ngentot DiTangga.."Ga Kebagian Hotel"


      ………… /´¯/) Click Any Link For Porn Video
      ……….,/¯../ /
      ………/…./ /
      …./´¯/’…’/´¯¯.`•¸
      /’/…/…./…..:^.¨¯\
      (‘(…´…´…. ¯_/’…’/
      \……………..’…../
      ..\’…\………. _.•´
      …\…………..(
      ….\…………..\.

      Delete
  2. bagusnye..banyak pengetahuan yang saya dapat dari blog ini...

    ReplyDelete
  3. I like this to read.. Insha Allah

    Philippines

    ReplyDelete
  4. assalaamu alikum.maklumat benar untuk sejajarah pulau besar.makam peratama di pulau makam sultan...benar2 nama sultan pun pihak yang brknaan xtauka ataupun sengaja?adaka sultan pulau masuk islam?maksud sy {maula baru?)

    ReplyDelete
  5. apa sbb dinamakan sultan di pulau.pihak bknaan meletak sultan al-arifin syeikh lsmail?adaka plhak bknaan tau maksud nama tersebut? yang saya tau makus nama di atas yala sultan anak laki syekh ismail.bermakna sultan ini maula baru ye?maafkan sy ye.hooi wahai pihak berkenaan belajarlah sedekit.sultan di pulau yala nama sebanar syekh sultanul arifin syed ismail. dia ada sultan kepada segala arif saya haraf pihak berkenaan faham masud yang sy beri perkaraini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi kepala bapak kau... Betul ke tak apa kau peduli... Yg penting amalan kita dgn tuhan... Kau tak belajar ke wahai mahagaru bangang!

      Delete
  6. dan juga pihak bekenaan sudah tersilap angga keturunanya.sbnrnya syed ismail rmthi.bukanla keturunan ke 18.sedangkan moyangnya.bernama syeikh abdl kadir jailanli adala keturunan ke 16.wali yang mashyur ini ramai juga kenal salasilanya.dari pada abdl kadir jailani syed ismail adala keturunan ke 4....sbnrnya syed ismail adala keturunan ke 20 dari rasulullah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ke tak susur galur nabi ke 18 atau pun ke 20 apa yg kau dapat? Kau tu wali ke? Kalau ilmu baru panjang sejengkal jgn nak diduga lautan ilmu yg dalam... Betul betul bangang la kau ni mahagaru kepala taik!

      Delete
  7. makam nenek kebayan

    makam nenek kabayan ini sebanarnya tidak ujud.kebutula membina makam ini kerana wang .pihak berkenaan perlu menggajiji lebih mendalaman lagi .makam nenek pelawatnya kebanyakan ber agama hindu..sebanarnya makam nenek ini adala makam palsu.haraf para pembaca faham apa yang sy jelaskan di sini.dan juga saya haraf pihak berkenaan ambil berat prkara tersebut di atas untuk agama kita.dengn nama allahu subehahu wataaladan sy mengucap ribuan terima kasih .assalaamu alaikum

    ReplyDelete
  8. ada sumber yg blh di percayai,
    dan tdak bolh di percayai....
    .........

    ReplyDelete
  9. allahamdulilah aku dah sampai ke pulau besar ni

    ReplyDelete
  10. Maha bkn utk kita...buangkan nama tersebut..adalah lbh baik. terima kaseh.

    ReplyDelete
  11. Kebayakan sejarah mulut ke mulut telah di manipulasi oleh orang2... sbnrnya kisah bukan seperti yg kalian baca... cuma dipulau besar hati2 berkata2..

    ReplyDelete
  12. Saya tak hina. Tapi saya nampak ada orang sembahyang kubur letak colok berwangi di makam Wali Allah Pulau Besar Melaka. Non-Muslim Malays are agnostic, or practise a mixture of witchcraft, converted or profess animist, atheist, Buddhist, Catholic, Christian, Hindu, pagan or free thinker. Reference: Google

    ReplyDelete
  13. Saya tak hina. Tapi saya nampak ada orang sembahyang kubur letak colok berwangi di makam Wali Allah Pulau Besar Melaka. Non-Muslim Malays are agnostic, or practise a mixture of witchcraft, converted or profess animist, atheist, Buddhist, Catholic, Christian, Hindu, pagan or free thinker. Reference: Google

    ReplyDelete
  14. Saya tak hina. Tapi saya nampak ada orang sembahyang kubur letak colok berwangi di makam Wali Allah Pulau Besar Melaka. Non-Muslim Malays are agnostic, or practise a mixture of witchcraft, converted or profess animist, atheist, Buddhist, Catholic, Christian, Hindu, pagan or free thinker. Reference: Google

    ReplyDelete
  15. salam saya nak tanya..ada x di pulau besar makam SYEKH ABDUL RAHMAN..kalu ada dimana ye makam beliau

    ReplyDelete
  16. Makam hang jebat dan anaknya, hang nadim,juga ada di pulau besar !
    Ini makam yg sebenar, bukan di bandar hilir tu.....

    ReplyDelete
  17. Mahaguru ni bangsa melayu islam ke ape, dari gaya penulisan mcm bngla pun ada ....

    ReplyDelete
  18. Sejak usia 11 tahun aku sering kesana dan sekarang da pun 45 tahun masih lagi kesana...Sungguh tak terkata indah nya Pulau Besar d waktu malam-2 tertentu. Syukur Alhamdullilah. Hati mahu bersih dan ikhlas Insyallah.Kalau inginjawapan yang pasti dan betul bermalam lah di sana...Amin

    ReplyDelete
  19. Apa y pnting niat kerana Allah...insyallah anda tidak kesesatan..carila guru y mursyid jika tidak berksempatan carilah seseorang y bijak serta mendalami ilmu islam.

    ReplyDelete
  20. Jika seseorang y berilmu sifatnye amat la merendah diri...tutur bahasanya lbh indah.terpulang kepada y trima atau tidak cuma sbagai ingatan sesama umat...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...