Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

22 September 2016

Penggunaan KERIS dalam filem Shanghai Knights

Kita mungkin berulang kali menonton Shanghai Knights, yang dibintangi Jackie Chan dan juga Owen Wilson. Namun dalam tak sedar filem garapan David Dobkin yang dikeluarkan pada tahun 2003 ada menonjolkan satu babak yang menonjolkan keris sebagai sebuah senjata istimewa. 

Persoalannya... di manakah agaknya letaknya martabat keris di dalam kehidupan kita hari ini? Berapa ramaikah antara kita yang mengenali keris dan apakah yang tersembunyi di sebalik keris? 

Masyarakat dunia meletakkan senjata warisan kita ini di tempat yang tinggi tetapi amat menyedihkan apabila orang kita sendiri tidak memandang keris sebagai sesuatu yang istimewa. Malahan bangsa Yahudi juga memandang keris sebagai senjata yang istimewa. Mereka bukan sahaja mengkagumi keris malah turut mencungkil dan membongkar kehebatan yang tersembunyi di dalam bilah keris.
Malang bagi kita apabila pemakaian senjata dipinggang diharamkan penjajah semasa mereka berkuasa di Tanah Melayu pada 1948.

Maka selepas itu sejarah gelap keris muncul dan hilang diingatan anak Melayu kemudiannya. Fungsi keris hilang sama sekali dan tergambar di fikiran generasi baru keris adalah senjata yang bermasalah apabila sering dikaitkan dengan tahyul dan berpenunggu...

Maka hilanglah satu lagi kehebatan bangsa Melayu... 




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...