Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

Loading...

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

02 February 2011

Kenapa Rakyat Indonesia membenci Malaysia?

Kenapa Indonesia benci Malaysia?
Menurut hasil survei yang dilakukan Lingkaran Survei Indonesia (LSI) publikIndonesia yang benci terhadap Malaysia mencapai 59,2 persen, Jadi bisa dibilang sebagian besar orang Indonesia benci terhadap Malaysia. Setelah final piala AFF 2010 leg pertama di stadium Bukit Jalil (26/12/2010), prosentase masyarakatIndonesia yang benci terhadap Malaysia pasti bertambah besar. Hal ini disebabkan karena ulah suporter Malaysia yang bertingkah curang menggunakan laser untuk menggangu konsentrasi Markus Horison dan kawan-kawan.



Kebencian masyarakat Indonesia terhadap Malaysia sebagian besar dipicu karena ulah negara Jiran tersebut yang sering meklaim budaya dan wilayah Indonesia. Perlakuan  kasar dan tidak adil terhadap TKI juga sangat mempengaruhi pandangan masyarakat Indonesia terhadap Malaysia.


Berikut ini adalah 'dosa-dosa' Malaysia yang menyebabkan masyarakat Indonesiabenci terhadap Bangsa Malaysia.1. Gembong-gembong teroris yang menteror bom di Indonesia adalah orangMalaysia (dr. Azahari dan Noordin M Top dan kawan-kawan, kenapa mereka tidak melakukan teror di negara mereka sendiri)2. Malaysia merebut Sipadan – Ligitan3. Setelah sukses merebut Sipadan dan Ligitan, Malaysia mencoba merebut Ambalat. Provokasi Malaysia dilakukan dengan cara mengirim kapal-kalpal perangnya untuk melanggar kedaulatan NKRI.4. Cukong-cukong ilegal loging dari Malaysia. Setelah mencuri hasil hutanIndonesia kemudian diselundupkan ke Malaysia.5. Pemerintah dan pengadilan Malaysia sangat tidak peduli atau menutup mata terhadap nasib TKI yang dianiaya di Malaysia.6. Mengatakan musik Indonesia sampah?!7. Astro TV melakukan monopoli EPL8. Seringkali melakukan pelanggaran batas wilayah Indonesia  Malaysia di pulau Kalimantan9. Polisi Diraja Malaysia melakukan pemukulan terhadap wasit karate asalIndonesia (23/8/2007)10. Mematenkan (melakukan klaim hak paten) Batik Parang asal Yogyakarta11. Mencoba melakukan klaim hak paten terhadap Angklung (alat musik khas Jawa Barat)12. Meklaim Reog Ponorogo sebagai budaya asli Malaysia.13. Meklaim dan menggunakan tari Pendet asal Bali sebagai salah satu objek wisata budaya Malaysia.14. Klaim keris15. Menangkap dan menahan petugas DKP yang sedang bertugas diperairanIndonesia (14/08/2010).16. Suporter Malaysia tidak sportif menggunakan laser untuk mengganggu konsentrasi pemain timnas Indonesia saat final piala AFF 2010 di stadium Bukit Jalil (26/12/2010).Apakah Malaysia tulus menyebut Indonesia sebagai negara serumpun?




dipetik dari www.renjod.co.cc

Apa pandangan rakyat Malaysia. Artikel ini dipetik dari salah satu blog di Indonesia. Ada banyak blog yang cuba memainkan perasaan rakyat Indonesia agar terus membenci Malaysia. Kenapakah ini terjadi? Apakah perlu di saat ini sentimen sebegini dimainkan? Siapakah nanti yang rugi serta siapakah nanti yang tersenyum lebar lantaran  permusuhan ini?

26 comments:

  1. Replies
    1. hahaha nak ajak perang

      sedangkan indonesia aja militer terkuat no 14 se dunia
      malaysia Peringkat brapa??
      600?
      wakakaaka jgn songong

      Delete
    2. copy dari http://sejarahmelayu.blogspot.com/2012/03/rahsia-kehebatan-tentera-malaysia-yang.html

      13 – Indonesia pernah mengutuk angkatan tentera Malaysia kerana sewaktu latihan , anggota tentera Malaysia membawa resin makanan! Namun ia dibalas Malaysia apabila sewaktu gempa bumi PADANG, makanan yang dihulurkan Malaysia adalah resin tersebut! Makanan inilah yang dikatakan expired padahal mereka kalah malu pada Malaysia.

      14 – Bagi menghina Malaysia, Indonesia segaja mengajar angkatan tentera Kemboja. Tapi Indonesia mendapat aib apabila ATM berjaya menerobos kem tentera Kemboja tanpa disedari dan berjaya mematikan periuk api !ini amt memalukan mereka….percaya atau tidak?
      16 – Indonesia selalu mengutuk ATM sebagai scotboy merujuk pada perkhidmatan KOR ADAT ISTIADAT ATM yang bertugas di istana BUCKINGHAM bersama sama pasulan ROYAL AND BLUES BRITAIN, sebenarnya Indonesia dan negara yang kononnya melayu malu apabila kemelayuan tetap ditonjolkan dalam apa sahaja tentang Malaysia . Percaya atau tidak?17 – Indonesia mendapat aib di Lubnan apabila dua anggota tenteranya lari apabila dikejar pasukan elit Israel iaitu briged kafir, setakat ini kontinjen² negara PBB yang datangnya dari negara² melayu dan terkenal adalah MALBATT(disertai angkatan tentera diraja brunei) yang terbukti dalam misi Bosnia dan Mogadishu.

      Delete
  2. fairus= kamu sudah tertipu dengan agenda yahudi yg mahukan kita berperang sesama muslim...sungguh bodoh mentaliti kamu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit2 yahudi..sikit2 fremanson...sikit2 illuminati..sikit2 kafir...

      Delete
  3. Klu Malaysia dah sekat pererakan warga indonesi di Malaysia, miskin selama-lamanya la mereka.

    ReplyDelete
  4. bangsa melayu xkan gentar terhadap ancaman sekutu yahudi!!!

    ReplyDelete
  5. Lepas ni xyah tolong diorang bila diorang kena bencana.. baik tolong rkyat sndiri je. diorang bukan tlg kita pun.. lagi benci ada la

    ReplyDelete
  6. kalau dah benci.. keluarlah dari Malaysia..

    ReplyDelete
  7. indon tok nang jak sik sedar dirik. APA kamu ingat perang zaman moden guna sumpit n buluh runcing ke!!!! hahahaha di Timur Laste aje sudah tewas, apalagi mahu perang sama Malaysia.
    KAH kah kah

    ReplyDelete
  8. ape lah indon nie......benci btol....
    bila ade bola sepak lagu negaraku dye boooooo plak..hormat lah sikit..

    ReplyDelete
  9. bila kalah bola lupa diri lupa dunia lupa betapa banyak bantuan kemanusiaan yang diberi oleh Malaysia dan lupa Malaysia tempat kalian yang miskin itu mencari nafkah....lupa ugama islam itu tidak suka akan permusuhan yang berpanjangan..........

    ReplyDelete
  10. He malaysia kau tu pencuri budaya. Tak tau malu

    ReplyDelete
    Replies
    1. 3 – VAT69 dijulang sebagai komando terbaik dunia sehinggakan pasukan ini didokumentarikan oleh ASIA CHANNEL…percaya atau tidak?

      6 – Sebelum pasukan elit MARINIR (tentera laut Indonesia ) berjaya “TAWAN” Singapura…..pada 1980an pasukan komando udara Malaysia HANDAU telah menerobos pangkalan peluru berpandu udara milik tentera singapura yang terletak di BUKIT BATUK! Paling diingati pada kes itu Komando Malaysia meletakkan bendera MALAYSIA .!

      8 – Percaya atau tidak ? Indonesia risau apabila RELA ditubuhkan dan diperbesarkan? Ini kerana mereka tahu adanya pasukan bantuan khas dalam RELA. Ini mengingatkan pada bantahan singapura sewaktu penubuhan Pasukan Terjun Payung (briged para)

      13 – Indonesia pernah mengutuk angkatan tentera Malaysia kerana sewaktu latihan , anggota tentera Malaysia membawa resin makanan! Namun ia dibalas Malaysia apabila sewaktu gempa bumi PADANG, makanan yang dihulurkan Malaysia adalah resin tersebut! Makanan inilah yang dikatakan expired padahal mereka kalah malu pada Malaysia.

      14 – Bagi menghina Malaysia, Indonesia segaja mengajar angkatan tentera Kemboja. Tapi Indonesia mendapat aib apabila ATM berjaya menerobos kem tentera Kemboja tanpa disedari dan berjaya mematikan periuk api !ini amt memalukan mereka….percaya atau tidak?

      16 – Indonesia selalu mengutuk ATM sebagai scotboy merujuk pada perkhidmatan KOR ADAT ISTIADAT ATM yang bertugas di istana BUCKINGHAM bersama sama pasulan ROYAL AND BLUES BRITAIN, sebenarnya Indonesia dan negara yang kononnya melayu malu apabila kemelayuan tetap ditonjolkan dalam apa sahaja tentang Malaysia . Percaya atau tidak?

      17 – Indonesia mendapat aib di Lubnan apabila dua anggota tenteranya lari apabila dikejar pasukan elit Israel iaitu briged kafir, setakat ini kontinjen² negara PBB yang datangnya dari negara² melayu dan terkenal adalah MALBATT(disertai angkatan tentera diraja brunei) yang terbukti dalam misi Bosnia dan Mogadishu.

      copy dari http://sejarahmelayu.blogspot.com/2012/03/rahsia-kehebatan-tentera-malaysia-yang.html

      Delete
    2. Indonesia sibuk menghina Malaysia.. tapi bila kamu susah, kami sendiri yang menghulurkan bantuan.. sekarang, rakyat kamu datang ke Malaysia untuk cari makan.. dan kamu masih mahu menghina kami??

      Delete
  11. actually ni sume propaganda yahudi jer.. nak laga2 kan malaysia-indonesia..
    media indonesia most of them di kuasai oleh singapura(agent yahudi). kalau korang lepak kat indonesia, hampir setiap hari media diorg cakap x baik pasal malaysia, bila pasal singapore plak baik2 jer. ni bukan salah diorg, tapi salah media. sape yg cakap pasal perang tu mmg x berfikir panjang kot.. lg satu, org malaysia ni selalu pandang rendah( 2nd) class kat pekerja indonesia yg ada kat malaysia. then siap korang suruh pekerja2 asing ni keluar dari malaysia.. ini yg singapore nak.. supaya ekonomi mlaysia hancur. sape yg nak buat rumah, bangunan lepas ni kat malaysia? pastu sape pulak rakyat malaysia nak kerja kat kebun2 n kilang2? korang sume mesti nak keje kat tempat yg ada aircond jer.. x nak keje berat2 ni.. sepatut nya kita berterima kasih coz mereka dapat tolong kita naikan ekonomi malaysia.. jgn la kita pandang semua ni dari sudut negatif, cuba pandang dari sudut positif. jgn fikir salah org je.. fikir mcm mana nak bangun kan negara kita..

    ReplyDelete
  12. 3 – VAT69 dijulang sebagai komando terbaik dunia sehinggakan pasukan ini didokumentarikan oleh ASIA CHANNEL…percaya atau tidak?

    6 – Sebelum pasukan elit MARINIR (tentera laut Indonesia ) berjaya “TAWAN” Singapura…..pada 1980an pasukan komando udara Malaysia HANDAU telah menerobos pangkalan peluru berpandu udara milik tentera singapura yang terletak di BUKIT BATUK! Paling diingati pada kes itu Komando Malaysia meletakkan bendera MALAYSIA .!

    8 – Percaya atau tidak ? Indonesia risau apabila RELA ditubuhkan dan diperbesarkan? Ini kerana mereka tahu adanya pasukan bantuan khas dalam RELA. Ini mengingatkan pada bantahan singapura sewaktu penubuhan Pasukan Terjun Payung (briged para)

    13 – Indonesia pernah mengutuk angkatan tentera Malaysia kerana sewaktu latihan , anggota tentera Malaysia membawa resin makanan! Namun ia dibalas Malaysia apabila sewaktu gempa bumi PADANG, makanan yang dihulurkan Malaysia adalah resin tersebut! Makanan inilah yang dikatakan expired padahal mereka kalah malu pada Malaysia.

    14 – Bagi menghina Malaysia, Indonesia segaja mengajar angkatan tentera Kemboja. Tapi Indonesia mendapat aib apabila ATM berjaya menerobos kem tentera Kemboja tanpa disedari dan berjaya mematikan periuk api !ini amt memalukan mereka….percaya atau tidak?

    16 – Indonesia selalu mengutuk ATM sebagai scotboy merujuk pada perkhidmatan KOR ADAT ISTIADAT ATM yang bertugas di istana BUCKINGHAM bersama sama pasulan ROYAL AND BLUES BRITAIN, sebenarnya Indonesia dan negara yang kononnya melayu malu apabila kemelayuan tetap ditonjolkan dalam apa sahaja tentang Malaysia . Percaya atau tidak?

    17 – Indonesia mendapat aib di Lubnan apabila dua anggota tenteranya lari apabila dikejar pasukan elit Israel iaitu briged kafir, setakat ini kontinjen² negara PBB yang datangnya dari negara² melayu dan terkenal adalah MALBATT(disertai angkatan tentera diraja brunei) yang terbukti dalam misi Bosnia dan Mogadishu.

    copy dari http://sejarahmelayu.blogspot.com/2012/03/rahsia-kehebatan-tentera-malaysia-yang.html

    ReplyDelete
  13. what ever....i don give a damn to you..

    ReplyDelete
  14. i mean indonesian people..

    ReplyDelete
  15. douch kita ni seagama islam kalau x nk serumpun ok tapi kita beragama islam apa yg susah sangat kalau berbaik atas nama islam sedangkan nabi muhammad s.a.w memaafkan umat nya ni pula kita orang melayu sama indonesia klaim bukan kongsi ye nengok mcm kat eropah diorang boleh je kongsi asal malaysia x boleh.musuh kita satu iaitu musuh nabi muhammad s.a.w dan musuh allah serta agama suci kita iaitu islam adalah musuh umat islam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan cakap pasal seagama , serumpunlah. nanti indon pijak kepala ko ,. ceroboh rumah ko , tu ayat ko guna nk merayu kat lutut dorg ? indon2 yg anti malaysia , kebayakkan indon kristian . indon islam , masih belum nampak lagi respon nya . itu org yang ko ajak berbaik > kafir harbi ? adakah engkau gila atau bacul ?

      kaau pun malaysia berperang dengan indonesia , belum tentu indonesia boleh menang . ATM & PDRM masih banyak menyimpan aset2 ketenteraan yg 'rahsia' baik untuk di gunakan di darat , laut atau udara. kita tak perlu menunjuk kekuatan ketenteraan kita kepada negara seperti indon. dunia tahu , pakatan AXIS (jepun WW2) tahu , siapa dia orang melayu tika berperang . rujuk kisah lefternan adnan saidi & kisah black hawk down . hanya si bacul atau buta sejarah sahaja yang kecut dengan indonesia.

      Delete
    2. Sedara kalau ikut keturunan banjar aku dah lama aku bunuh mereka. Tapi dengan adanya agama islam setan tak mengawal ku.

      Delete


  16. Anonymous January 13, 2013 at 5:09 PM

    sah anak bacul pengecut banyak tengok nat geo , rancangan kafir harbi. kau fikir perang ni hanya meibatkan yang zahir sahaja ke ? nampak sangat kau ni pengecut sejak azali. baik ko pindah indon , jadi hamba indon kat sana sampai mati !takde semangat patriotik langsung kpd negara sendiri.

    ReplyDelete
  17. Sejarah tentera kita malaysia ada satu saja iaitu....biar mati pantang menyerah..sejarah membuktikan dlm perang dgn jepun & komunis.kerana tentera malaysia rela mati daripada lihat negara di tawan.

    ReplyDelete
  18. Hahahaha,cuman bisa ketawa+senyum2 doank.hei,kok bnyk yg komennya jatuhin indo bgt yak ?! Katanya gk benci tapi komen nya pada pedes2 ke indo.sama aja kali,org malay juga bnyk yg benci org indo.begitupun sebaliknya,wajar donk indo juga baik2 in negara nya sendiri.jangan buat seolah2 malay lebih baik dari indo !!!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...