TERIMA...anggota polis membawa tulang Mohammed untuk diserahkan kepada keluarganya. |
MOHAMMED...maut nahas pesawat Douglas DC-3 |
PENERBANGAN pada 25 Ogos 1950 itu sama seperti misi serupa yang pernah
dilaksanakan sebelumnya oleh krew pesawat Douglas DC-3 Dakota (KN630)
Tentera Udara Diraja Britain (RAF).
Sejak beberapa minggu lalu, hutan tebal Gua Musang menjadi lokasi utama krew Nombor 52 Skuadron RAF ini. Mereka ditugaskan mengesan kedudukan gerila Parti Komunis Malaya (PKM) yang kuat bertapak di situ.
Melalui kokpit hadapan, juruterbangnya, Leftenan Udara Edward Robert Talbot, RAF melihat paparan meter serta paras ketinggian pesawat yang dibantu jurumalim, Sarjan (Udara) Geoffrey Clarence Carpenter. Seorang lagi krew pesawat Dakota KN630 ini ialah jurusemboyan, Sarjan Udara Thomas O'Toole, RAF.
Sejak beberapa minggu lalu, hutan tebal Gua Musang menjadi lokasi utama krew Nombor 52 Skuadron RAF ini. Mereka ditugaskan mengesan kedudukan gerila Parti Komunis Malaya (PKM) yang kuat bertapak di situ.
Melalui kokpit hadapan, juruterbangnya, Leftenan Udara Edward Robert Talbot, RAF melihat paparan meter serta paras ketinggian pesawat yang dibantu jurumalim, Sarjan (Udara) Geoffrey Clarence Carpenter. Seorang lagi krew pesawat Dakota KN630 ini ialah jurusemboyan, Sarjan Udara Thomas O'Toole, RAF.
ANGGOTA tentera menggali tanah untuk mencari
tulang mangsa nahas pesawat.
tulang mangsa nahas pesawat.
Turut serta dalam penerbangan hari itu ialah pegawai Loyal Regiment,
Mejar JH Proctor yang ditumpangkan bersama Batalion Kedua Askar Melayu,
selain empat anggota Royal Air Service Corp (juga tentera British) yang
mengendalikan kargo pesawat, seorang pegawai kerajaan Kelantan berbangsa
Inggeris dan tiga rakyat tempatan.
Misi Dakota KN630 hari itu ialah untuk menggugurkan smoke marker bagi membantu operasi pengeboman ke atas lokasi komunis yang dikenal pasti oleh lapan pesawat pengebom Lincoln Bombers yang terbang tidak jauh dari situ.
Malangnya, pesawat ini terputus hubungan dengan menara kawalan. Ia dipercayai terhempas di Mukim Galas di tengah-tengah hutan tebal Gua Musang.
Misi Dakota KN630 hari itu ialah untuk menggugurkan smoke marker bagi membantu operasi pengeboman ke atas lokasi komunis yang dikenal pasti oleh lapan pesawat pengebom Lincoln Bombers yang terbang tidak jauh dari situ.
Malangnya, pesawat ini terputus hubungan dengan menara kawalan. Ia dipercayai terhempas di Mukim Galas di tengah-tengah hutan tebal Gua Musang.
Rahang Tulang gigi
Tinjauan udara oleh pesawat RAF kemudian mengenal pasti lokasi pesawat
terhempas sebelum mengerahkan sepasukan anggota tentera ke kawasan
tersebut.
Namun, mereka hanya berjaya mengesan lokasi nahas sembilan hari kemudian. Atas faktor keselamatan dan kesukaran membawa mangsa keluar, kesemua yang terkorban dikebumikan di sebuah lokasi berhampiran bangkai pesawat terhempas.
Itu cerita 58 tahun dulu. Tetapi, bagi waris salah seorang krew pesawat ini, Dennis Carpenter, 78, berita kehilangan abangya, Sarjan (Udara) Geoffrey Clarence Carpenter masih misteri. Biarpun keluarganya diberitahu keluarga mereka terkorban, tetapi nalurinya tetap ingin tahu di mana lokasi sebenar jasad abangnya disemadikan.
Setelah beberapa kali berusaha, akhirnya sepucuk surat beliau yang dialamatkan kepada Atase Pertahanan Malaysia di Britain, Kolonel Mohd. Tajri Alwi dibalas.
Namun, mereka hanya berjaya mengesan lokasi nahas sembilan hari kemudian. Atas faktor keselamatan dan kesukaran membawa mangsa keluar, kesemua yang terkorban dikebumikan di sebuah lokasi berhampiran bangkai pesawat terhempas.
Itu cerita 58 tahun dulu. Tetapi, bagi waris salah seorang krew pesawat ini, Dennis Carpenter, 78, berita kehilangan abangya, Sarjan (Udara) Geoffrey Clarence Carpenter masih misteri. Biarpun keluarganya diberitahu keluarga mereka terkorban, tetapi nalurinya tetap ingin tahu di mana lokasi sebenar jasad abangnya disemadikan.
Setelah beberapa kali berusaha, akhirnya sepucuk surat beliau yang dialamatkan kepada Atase Pertahanan Malaysia di Britain, Kolonel Mohd. Tajri Alwi dibalas.
Sarjan Ramli Abdullah mengetuai bacaan doa sebelum memulakan
penyelidikan ke atas bangkai pesawat
Walaupun jawapan yang diterima ringkas, tetapi kesediaan Mohd. Tajri
membantu mengesan kedudukan pesawat malang tersebut terhempas cukup
menggembirakan beliau.
Dennis kini menetap di Croyden dekat selatan London. Dalam suratnya, Carpenter turut menyertakan koordinat dan lokasi pesawat itu dipercayai terhempas. Semuanya berdasarkan maklumat yang diperolehnya daripada RAF dan penyelidik perang di sana.
Mohd. Tajri kemudian memanjangkan perkara tersebut kepada Kementerian Pertahanan (Kementah) sebelum mengarahkan Markas Briged Ke-8 Infantri Kem Pengkalan Chepa melakukan pencarian tersebut.
Bagaimanapun, kedudukan hutan tebal Gua Musang menyukarkan kerja-kerja untuk menjejaki kedudukan pesawat tersebut.
Dennis kini menetap di Croyden dekat selatan London. Dalam suratnya, Carpenter turut menyertakan koordinat dan lokasi pesawat itu dipercayai terhempas. Semuanya berdasarkan maklumat yang diperolehnya daripada RAF dan penyelidik perang di sana.
Mohd. Tajri kemudian memanjangkan perkara tersebut kepada Kementerian Pertahanan (Kementah) sebelum mengarahkan Markas Briged Ke-8 Infantri Kem Pengkalan Chepa melakukan pencarian tersebut.
Bagaimanapun, kedudukan hutan tebal Gua Musang menyukarkan kerja-kerja untuk menjejaki kedudukan pesawat tersebut.
Kapten Zuraiman Abd Ghani membawa bekas berisi cebisan tulang
penumpang pesawat DC-3 Dakota
Berpandukan maklumat yang terhad itu, anggota Briged Ke-8 melakukan tiga misi.
Mereka berjaya menemui lokasi sebenar bangkai pesawat pengangkut itu kira-kira tiga kilometer dari Kampung Penchong. Untuk ke sana,
ia mengambil masa lima jam perjalanan dari bandar Gua Musang.
Menurut Panglimanya, Brigedier Jeneral Azizan Md. Delin, pencarian pertama dilakukan pada bulan Jun lalu, tetapi gagal.
"Atase Pertahanan Malaysia di Britain melalui Markas Tentera Darat (Mk TD) meminta briged ini membantu mendapatkan fakta tepat mengenai lokasi dan tanah perkuburan krew pesawat itu. Mereka menjumpainya pada 19 Jun.
"Pasukan mencari seramai 15 anggota diketuai Kapten Muhamad Isa Hassan itu dibantu dua jurupandu Orang Asli tempatan dan dua anggota Kor Risik menggunakan tiga kenderaan pacuan empat roda.
Menurut Panglimanya, Brigedier Jeneral Azizan Md. Delin, pencarian pertama dilakukan pada bulan Jun lalu, tetapi gagal.
"Atase Pertahanan Malaysia di Britain melalui Markas Tentera Darat (Mk TD) meminta briged ini membantu mendapatkan fakta tepat mengenai lokasi dan tanah perkuburan krew pesawat itu. Mereka menjumpainya pada 19 Jun.
"Pasukan mencari seramai 15 anggota diketuai Kapten Muhamad Isa Hassan itu dibantu dua jurupandu Orang Asli tempatan dan dua anggota Kor Risik menggunakan tiga kenderaan pacuan empat roda.
Antara barang yang ditemui
"Bagaimanapun, lokasi kemalangan yang terletak jauh di tengah-tengah
belantara Mukim Galas yang sukar dilalui dengan kenderaan, selain
terdedah kepada ancaman binatang buas menyukarkan usaha tersebut,"
ujarnya.
Menurut Azizan, pasukan pencari terpaksa berjalan kaki kira-kira dua jam untuk sampai ke satu kawasan kaki bukit. Ia berdekatan sebatang anak sungai di mana pesawat Douglas DC-3 Dakota itu dipercayai terhempas.
Hasil penemuan tersebut, Panglima TD, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin telah mengutus surat kepada rakan sejawatnya di Britain, Jeneral Sir Richard Dannat. Beliau menyatakan kesediaan dan komitmen untuk memberikan kerjasama kepada kerajaan British.
Dua tinjauan susulan telah dilakukan Muzium TD iaitu pada 15 hingga 19 September dengan diiringi oleh wakil Markas 8 Briged, manakala tinjauan kedua pada 15 hingga 19 Oktober disertai pihak Polis Diraja Malaysia dari Bukit Aman dan Muzium PDRM.
Semasa tinjauan kedua, pihak Muzium TD telah melaksanakan kerja-kerja 'pengesanan tapak' menggunakan peralatan electromagnetic surveyer.
Menurut Azizan, pasukan pencari terpaksa berjalan kaki kira-kira dua jam untuk sampai ke satu kawasan kaki bukit. Ia berdekatan sebatang anak sungai di mana pesawat Douglas DC-3 Dakota itu dipercayai terhempas.
Hasil penemuan tersebut, Panglima TD, Jeneral Tan Sri Muhammad Ismail Jamaluddin telah mengutus surat kepada rakan sejawatnya di Britain, Jeneral Sir Richard Dannat. Beliau menyatakan kesediaan dan komitmen untuk memberikan kerjasama kepada kerajaan British.
Dua tinjauan susulan telah dilakukan Muzium TD iaitu pada 15 hingga 19 September dengan diiringi oleh wakil Markas 8 Briged, manakala tinjauan kedua pada 15 hingga 19 Oktober disertai pihak Polis Diraja Malaysia dari Bukit Aman dan Muzium PDRM.
Semasa tinjauan kedua, pihak Muzium TD telah melaksanakan kerja-kerja 'pengesanan tapak' menggunakan peralatan electromagnetic surveyer.
Ia bertujuan mengesahkan kewujudan rangka manusia di kawasan yang
dikenal pasti. Namun berkemungkinan disebabkan faktor tulang yang telah
rapuh dan terurai, kesan tindak balas magnetik amat lemah.
Hasilnya, Markas TD kemudian memutuskan agar misi evakuasi bangkai pesawat Douglas DC-3 Dakota (KN630) RAF ini dilaksanakan sepenuhnya. Diberi nama Ekspedisi Garis Waktu KN 630, ia diketuai oleh pihak Muzium TD. Tujuannya untuk membawa keluar rangka manusia dan beberapa peralatan penting pesawat dari lokasi nahas.
Ekspedisi ini juga mendapat kerjasama dan gabungan kepakaran pelbagai unit-unit TD, khasnya Markas 8 Briged, polis, wakil kerajaan Britain dan pakar-pakar forensik Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian. Turut serta dalam misi yang bermula 2 hingga 12 November itu ialah kakitangan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), Jabatan Perhutanan serta penyelidik daripada Kumpulan Sejarah Malaysia (MHG).
Hasilnya, Markas TD kemudian memutuskan agar misi evakuasi bangkai pesawat Douglas DC-3 Dakota (KN630) RAF ini dilaksanakan sepenuhnya. Diberi nama Ekspedisi Garis Waktu KN 630, ia diketuai oleh pihak Muzium TD. Tujuannya untuk membawa keluar rangka manusia dan beberapa peralatan penting pesawat dari lokasi nahas.
Ekspedisi ini juga mendapat kerjasama dan gabungan kepakaran pelbagai unit-unit TD, khasnya Markas 8 Briged, polis, wakil kerajaan Britain dan pakar-pakar forensik Universiti Sains Malaysia (USM) Kubang Kerian. Turut serta dalam misi yang bermula 2 hingga 12 November itu ialah kakitangan Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), Jabatan Perhutanan serta penyelidik daripada Kumpulan Sejarah Malaysia (MHG).
Penggalian dua kawasan busut yang dipercayai krew pesawat malang itu
ditanam berjaya menemui beberapa tinggalan tulang-temulang manusia.
Ini termasuklah cebisan pakaian seragam dan kasut.
Proses evakuasi berjaya diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan. Pada 12 November 2010, rangka kru pesawat malang Dakota (KN630) RAF berjaya dibawa keluar setelah 58 tahun bersemadi di hutan Gua Musang.
Setelah melalui perjalanan selama 10 jam, kesemua rangka seperti cebisan tengkorak dan tulang yang diisi di dalam 12 bungkusan plastik kecil tiba di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan pada pukul 9.30 malam bagi proses ujian DNA.
Pasukan evakuasi Markas Tentera Darat (TD) yang diketuai Muzium TD itu terpaksa memilih jalan darat setelah helikopter Nuri tidak dapat mendarat di kawasan tersebut kerana faktor cuaca. Penyerahan kesemua rangka yang siap bertanda yang diisi di dalam kotak plastik kepada HUSM oleh Pengarah Muzium TD, Lt Kol Norhayati Mansor kepada Timbalan Pengarah HUSM, Dr. Mohd. Rosdi Abd. Rahman.
Menurut Mohd. Rosdi, dengan sampel yang ada, pihaknya dijangka memulakan ujian tersebut pada bila-bila masa sebelum memaklumkan hasilnya kepada pihak Muzium TD untuk tindakan seterusnya.
" Proses ujian DNA yang diketuai oleh Ketua Pasukan Forensik HUSM, Dr. Zafarina Zainuddin dijangka mengambil masa sebulan bagi mengenal pasti identiti krew pesawat Dakota RAF itu.
"Sejak 3 November lalu, beliau turut sama dengan pihak Tentera Darat dalam Ekspedisi Garis Waktu pesawat Dakota ini di Gua Musang," jelasnya.
Sementara itu, kenyataan daripada Markas TD memberitahu, kejayaan misi ini akan disusuli dengan beberapa pencarian serupa bertujuan untuk mendokumentasikan peristiwa bersejarah berkaitan ketenteraan tanah air.
"Bermula dengan pencarian pesawat pengebom B-24 Liberator di sempadan Malaysia - Thailand pada Julai 2008, misi pesawat Dakota KN630 ini merupakan misi ketiga Ekspedisi Garis Waktu.
"Pihak kita merekodkan 30 pesawat tentera yang dikenal pasti terhempas di Tanah Melayu sejak 1945 hingga 1951, antaranya lapan jenis Dakota termasuk sebuah terhempas di Serendah, Selangor," ujarnya.
Al-Fatihah buat Mohammed Abdul Lalil@Jalil
KUALA LUMPUR: Cebisan rangka milik Konstabel 9364 Mohammed Abdul Lalil @ Jalil yang terkorban selepas pesawat Douglas DC-3 dinaikinya terhempas pada 1950 dan sudah dikenal pasti melalui ujian Asid Deoksirinueklik (DNA) selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Masjid Bukit Treh, Muar Johor, tengah hari, semalam.
Mohammed adalah antara 12 mangsa yang menyertai operasi pengguguran smoke marker pada 25 Ogos 1950 bagi menentang komunis dalam hutan tebal Gua Musang, Kelantan.
Pengarah Muzium Tentera Darat Malaysia (TDM), Leftenan Kolonel Norhayati Mansor berkata, selepas hampir 60 tahun disemadikan berhampiran pesawat, Tentera Darat (TD) melalui Unit Muzium menjalankan Ekspedisi Garis Waktu untuk mengeluarkan semua mayat mangsa.
Menurutnya, ekspedisi itu dibuat selepas menerima permohonan tuntutan daripada waris keluarga mangsa di Pejabat Pertahanan Malaysia, London pada awal 2008 yang ingin mengetahui jasad dan lokasi sebenar ahli keluarga mereka disemadikan.
“Operasi itu bermula pada 2 hingga 12 November 2008 mendapat kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM), wakil kerajaan Britain dan pakar forensik Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian serta penyelidik daripada Kumpulan Sejarah Malaysia (MHG).
“Hasilnya, semua rangka termasuk cebisan tengkorak dan tulang dibawa keluar di dalam 12 bungkusan plastik kecil sebelum diserahkan ke Unit Forensik HUSM.
“Namun, selepas 15 bulan ujian DNA dilakukan, hanya tiga mangsa saja dikenal pasti iaitu dua daripadanya ialah warga British, iaitu Koperal F Bryant dan Dvr P Taylor,” katanya pada Majlis Penyerahan Cebisan Tulang Mohammed di Auditorium, Hospital Tuanku Mizan, dekat sini, semalam.
Pada majlis itu, satu majlis tandatangan penyerahan cebisan tulang Mohammed dilaksanakan antara Muzium TD dengan Muzium PDRM sebelum cebisan itu dihantar ke Bukit Aman untuk dikafankan dan disembahyangkan serta diserahkan kepada keluarga mangsa. - mymetro
Proses evakuasi berjaya diselesaikan dalam tempoh yang ditetapkan. Pada 12 November 2010, rangka kru pesawat malang Dakota (KN630) RAF berjaya dibawa keluar setelah 58 tahun bersemadi di hutan Gua Musang.
Setelah melalui perjalanan selama 10 jam, kesemua rangka seperti cebisan tengkorak dan tulang yang diisi di dalam 12 bungkusan plastik kecil tiba di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian, Kelantan pada pukul 9.30 malam bagi proses ujian DNA.
Pasukan evakuasi Markas Tentera Darat (TD) yang diketuai Muzium TD itu terpaksa memilih jalan darat setelah helikopter Nuri tidak dapat mendarat di kawasan tersebut kerana faktor cuaca. Penyerahan kesemua rangka yang siap bertanda yang diisi di dalam kotak plastik kepada HUSM oleh Pengarah Muzium TD, Lt Kol Norhayati Mansor kepada Timbalan Pengarah HUSM, Dr. Mohd. Rosdi Abd. Rahman.
Menurut Mohd. Rosdi, dengan sampel yang ada, pihaknya dijangka memulakan ujian tersebut pada bila-bila masa sebelum memaklumkan hasilnya kepada pihak Muzium TD untuk tindakan seterusnya.
" Proses ujian DNA yang diketuai oleh Ketua Pasukan Forensik HUSM, Dr. Zafarina Zainuddin dijangka mengambil masa sebulan bagi mengenal pasti identiti krew pesawat Dakota RAF itu.
"Sejak 3 November lalu, beliau turut sama dengan pihak Tentera Darat dalam Ekspedisi Garis Waktu pesawat Dakota ini di Gua Musang," jelasnya.
Sementara itu, kenyataan daripada Markas TD memberitahu, kejayaan misi ini akan disusuli dengan beberapa pencarian serupa bertujuan untuk mendokumentasikan peristiwa bersejarah berkaitan ketenteraan tanah air.
"Bermula dengan pencarian pesawat pengebom B-24 Liberator di sempadan Malaysia - Thailand pada Julai 2008, misi pesawat Dakota KN630 ini merupakan misi ketiga Ekspedisi Garis Waktu.
"Pihak kita merekodkan 30 pesawat tentera yang dikenal pasti terhempas di Tanah Melayu sejak 1945 hingga 1951, antaranya lapan jenis Dakota termasuk sebuah terhempas di Serendah, Selangor," ujarnya.
Al-Fatihah buat Mohammed Abdul Lalil@Jalil
KUALA LUMPUR: Cebisan rangka milik Konstabel 9364 Mohammed Abdul Lalil @ Jalil yang terkorban selepas pesawat Douglas DC-3 dinaikinya terhempas pada 1950 dan sudah dikenal pasti melalui ujian Asid Deoksirinueklik (DNA) selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Masjid Bukit Treh, Muar Johor, tengah hari, semalam.
Mohammed adalah antara 12 mangsa yang menyertai operasi pengguguran smoke marker pada 25 Ogos 1950 bagi menentang komunis dalam hutan tebal Gua Musang, Kelantan.
Pengarah Muzium Tentera Darat Malaysia (TDM), Leftenan Kolonel Norhayati Mansor berkata, selepas hampir 60 tahun disemadikan berhampiran pesawat, Tentera Darat (TD) melalui Unit Muzium menjalankan Ekspedisi Garis Waktu untuk mengeluarkan semua mayat mangsa.
Menurutnya, ekspedisi itu dibuat selepas menerima permohonan tuntutan daripada waris keluarga mangsa di Pejabat Pertahanan Malaysia, London pada awal 2008 yang ingin mengetahui jasad dan lokasi sebenar ahli keluarga mereka disemadikan.
“Operasi itu bermula pada 2 hingga 12 November 2008 mendapat kerjasama Polis Diraja Malaysia (PDRM), wakil kerajaan Britain dan pakar forensik Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian serta penyelidik daripada Kumpulan Sejarah Malaysia (MHG).
“Hasilnya, semua rangka termasuk cebisan tengkorak dan tulang dibawa keluar di dalam 12 bungkusan plastik kecil sebelum diserahkan ke Unit Forensik HUSM.
“Namun, selepas 15 bulan ujian DNA dilakukan, hanya tiga mangsa saja dikenal pasti iaitu dua daripadanya ialah warga British, iaitu Koperal F Bryant dan Dvr P Taylor,” katanya pada Majlis Penyerahan Cebisan Tulang Mohammed di Auditorium, Hospital Tuanku Mizan, dekat sini, semalam.
Pada majlis itu, satu majlis tandatangan penyerahan cebisan tulang Mohammed dilaksanakan antara Muzium TD dengan Muzium PDRM sebelum cebisan itu dihantar ke Bukit Aman untuk dikafankan dan disembahyangkan serta diserahkan kepada keluarga mangsa. - mymetro
kenapa gambar kapten zuraiman tu nampak bangga semacam dan sombong je? hampeh la, mcm dia le heronya pulak!
ReplyDeleteklik like sekiranya anda berkenan dengan Kapten Zuraiman
ReplyDelete"LIKE"
x bek la tuduhan cmtuh..jgn buat assumption sendiri...da mmg muka die jenis mcm tuh....kate askar....*sigh
ReplyDeleteWhat's up everyone, it'ѕ mу first gо to see at this wеb pаge, and piece of ωrіting is аctually fruitful іn fаvοг of mе,
ReplyDeletekeеp uр pоsting thesе
tуpeѕ of aгtіcles оr гeνiews.
My site ... battery operated cars kids
My site - battery operated cars kids
It's a shame you don't have а donаte button!
ReplyDeleteI'd certainly donate to this superb blog! I guess for now i'll ѕettle
for bookmaгkіng and аdding уouг RSЅ feed to
my Google account. I lοoκ forwaгԁ to neω updates аnd ωill talk about thiѕ ѕite with my Faceboоk group.
Tаlk soon!
Аlso ѵisit my ωeb-site - sit on electric scooters for adults
Woah! I'm really enjoying the template/theme of this blog. It's simple, yet effective.
ReplyDeleteA lot of times it's challenging to get that "perfect balance" between user friendliness and appearance. I must say that you've done a fantastic
job with this. Additionally, the blog loads very fast
for me on Firefox. Excellent Blog!
My web-site :: games machines
Wonderful post however , I was wondering if you
ReplyDeleteсould writе a litte more on thiѕ tоpіс?
I'd be very thankful if you could elaborate a little bit further. Many thanks!
Also visit my page Random musings
my web site > Birmingham
My paгtneг аnd I аbsοlutely love your blog and find
ReplyDeletealmoѕt all of your poѕt's to be just what I'm looking for.
Does one οffer guest wгiters to wrіtе
content for you? I wouldn't mind publishing a post or elaborating on some of the subjects you write about here. Again, awesome site!
my site :: How to get bigger boobs naturally
Hey there just wаntеd to gіνe you
ReplyDeletea quick heads up anԁ let уou knοω a few of thе imаges aгen't loading correctly. I'm not sure ωhy but I think
its а linking isѕuе. ӏ've tried it in two different web browsers and both show the same outcome.
my webpage: 24 hour Emergency Plumbers Solihull
Dо yоu have a spam ρroblem on thіѕ site;
ReplyDeleteI also am a blogger, anԁ I was wanting to know your situation; mаnу of uѕ hаve develoρed some nicе pгactices аnd
wе arе lοоking to exchаnge methοԁs wіth other folκs, why not shoot me an e-mail if interеѕted.
Ηeгe іs my ωeb site: http://webilyst.com/sharetronix/multiple-attachment/CarlChin
Appreсiating the commitment уou ρut into уour blοg
ReplyDeleteаnd in depth іnformation уou provide.
It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the same old rehashed material.
Eхcellent rеad! I've bookmarked your site and I'm
including your RSS feeԁs to my Google aсcount.
Also visit my weblog: Plumber Solihull
Hmm it seеmѕ like уour blog ate my fігst comment (іt waѕ super long) so ӏ guеss I'll just sum it up what I had written and say, I'm thоroughly
ReplyDeleteenϳoyіng your blog. I as wеll am an asρirіng blog blogger but I'm still new to the whole thing. Do you have any helpful hints for beginner blog writers? I'd definitеly appreciate it.
mу web blog ... natural breast enlargement story
Incredible! This blog looks just like my old οne!
ReplyDeleteIt's on a totally different subject but it has pretty much the same page layout and design. Wonderful choice of colors!
My web-site - 24 hr Emergency Plumber Solihull
Hello There. I fοund yоur blog using mѕn.
ReplyDeleteThiѕ іs a really well writtеn article.
I'll make sure to bookmark it and return to read more of your useful info. Thanks for the post. I'll definitely comebacκ.
Lоoκ іnto mу webpаgе :
: ringing in ears treatment
Wondеrful website you have hеre but I
ReplyDeletewas cuгious if уοu knew of any
mesѕаge boaгds that cоver the same topics talκed abοut in
this artіcle? I'd really love to be a part of online community where I can get feedback from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Appreciate it!
Also visit my web-site :: cheap birmingham massage
I all thе time useԁ to read ρaragraρh in news
ReplyDeletepapers but now as I аm a useг of web thus from now I am using net for
content, thanks to web.
my web site ... fix leaking pipes
I don't know if it's just me or іf perhaρs everyone
ReplyDeleteelse exρeriencіng pгoblems wіth
youг website. It appеars as if some of the written tеxt on youг content аre гunning off the screen.
Can someboԁy else pleаse comment and lеt
me know if this is happening to thеm as well?
Thiѕ might be a pгoblеm wіth my browser because Ι've had this happen previously. Kudos
Here is my blog post :: Bigger Breasts
Hello јust ωаnted to givе уou a quick
ReplyDeletehеads up. The woгds in your artісle seem to
be running off the sсгeen in Intеrnеt explогer.
I'm not sure if this is a format issue or something to do with browser compatibility but I thought I'd ρoѕt to let you knoω.
The style аnd design lоok grеаt though!
Hope уou get the iѕѕue resоlveԁ ѕoοn.
Kudοs
my homepаge: how to get rid of heartburn
Great blog! Iѕ your themе custom made or diԁ
ReplyDeleteyou download it from somewhere? A thеme like yоurs ωith a feω ѕimple adjuѕtements would rеally mаκe mу blοg ѕhine.
Please let me know where you got уour design. Thanks
Feel free to surf to my blog: best solihull double glazing installers
Greetings from Idаho! I'm bored to death at work so I decided to browse your site on my iphone during lunch break. I enjoy the information you provide here and can't
ReplyDeletewait tο take а lоok when I get hοme.
I'm amazed at how fast your blog loaded on my mobile .. I'm not even usіng WIFI,
juѕt 3G .. Anуhoω, awesomе site!
My ωeb sіtе: Father'S Day Gift Ideas
Inteгestіng blog! Ӏs your thеme custom made oг
ReplyDeletedid you dοwnloаd it frоm ѕomewhеre?
A deѕign lіke уοurs ωith а feω
simρle twееκѕ woulԁ rеally mаke my blog
ϳump out. Please lеt me knοw whеrе уou got your design.
Αρpreсіate іt
Look into mу blog post: get bigger boobs
Hmm іt aρpears like уour ѕite аte my first comment (it waѕ еxtremеly long) so I guess Ӏ'll just sum it up what I had written and say, I'm thоroughly enjoying your
ReplyDeleteblog. I as well am an aspiring blοg blogger but I'm still new to the whole thing. Do you have any suggestions for beginner blog writers? I'd certaіnly appreciatе it.
Have a look at mу web-site simple wood projects