Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

30 March 2011

Tarian Poco-poco HARAM!


Jabatan Mufti Negeri Perak telah mengeluarkan surat pekeliling mengatakan bahawa tarian poco-poco (kini popular sebagai satu senaman) diharamkan. Anda boleh baca surat pekeliling tersebut kat bawah ni.

Bagaimana nasib poco-poco di Malaysia seterusnya? Apa komen Majlis Fatwa Kebangsaan pula? Apakah perlu tarian poco-poco terus dikekalkan kerana ianya semacam sinonim dengan rakyat Malaysia kebelakangan ini?

Tarian poco-poco agak terkenal serta sering ditarikan di kebanyakan majlis termasuk majlis rasmi kerajaan. Sedikit masa dahulu memang heboh diperkatakan tentang tarian ini yang mana pergerakannya dikatakan menyerupai lambang salib. Kerajaan Perak mengambil langkah berani mengharamkan tarian ini yang juga dikatakan sering ditarikan di dalam gereja-gereja di Filipina. Tahniah buat Datuk Mufti Perak...

Walaupun keputusan pengharamannya mengambil masa bertahun-tahun, namun sewajarnya pujian harus diberikan kepada pihak yang terlibat dalam pengharaman tarian ini. Bagaimana pula dengan negeri-negeri lain di Malaysia? Seharusnya keputusan ini dibuat setelah memikirkan banyak perkara serta kesannya kepada umat Islam. 



TARIAN POCO-POCO HARAM

3 comments:

  1. Poco Poco teradopsi dari Manado, Sulawesi Utara, Indonesia .
    Manado merupakan Province kat Indonesia yang banyak Nasrani .
    Rupanya Poco Poco ini juga tersebar sampai ke Negara Jiran .

    ReplyDelete
  2. KALAU DAH HARAM TU, TAKYAH KITA NAK JOIN POCO-POCO LAGI.. !!!

    ReplyDelete
  3. Tjiang : Poco-poco ni sebenarnya agak popular juga di Malaysia. Rasanya sekitar awal 2000 ni. Banyak di tarikan di majlis-majlis tertentu termasuk juga majlis anjuran kerajaan. Baguslah kalau diharamkan sekarang... sebenarnya dah lama tersebar mengenai asal usul tarian ini yang dikaitkan dengan Kristian, namun baru sekarang pengharaman ini dibuat... Alhamdulillah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...