Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

03 January 2012

Batu Tabasheer... khasiat dan kegunaan

Dan bumi pula dijadikannya rata untuk kegunaan manusia dan makhluk-makhlukNya yang lain: (Ar-Rahmaan 55:10)


Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)? (Ar-Rahmaan 55:13)

Assalamuaalikum wbt

Dengan Izin Allah SWT , dapatlah saya membuat sedikit kajian tentang batu Tabasheer ini.
Ianya bukan sahaja diakui nilai perubatannya di Malaysia malah juga diseluruh Dunia. Dalam pencarian saya apakah nama sebenarnya batu tabasheer ini yang diregisterkan dalam record Geology dunia. Penghasilan saya berhasil dgn membuat penyelidikan di internet dan juga bertanya kepada beberapa pakar batu tersohor mahupun tidak.

Antara nama lain di Malaysia berkenaan Batu tabasheer ini adalah Batu tok wali dan batu sabun puteri bunian. Di dalam alam geology, batu ini dinamakan Serpentinite kerana dikatakan batu ini coraknya seperti kulit ular yang berkilat kilat. Batu ini dihasilkan hasil dari pergeseran kerak bumi dan banyak terdapat di dasar laut. Ia adalah alteration dari batu kerak bumi dari jenis ultramafic. Composisi mineral di dalam batu ini adalah Magnesium Silicate , antigorites, chrysotile and lizardite. Chemical formula bagi batu ini adalah M3T2O5(OH)4, M = magnesium (Mg), ferrous iron (Fe2+), ferric iron (Fe3+), aluminum (Al), nickel (Ni), manganese (Mn), cobalt (Co), chromium (Cr), zinc (Zn), or lithium (Li); and T=silicon (Si), Al, Fe3+, or boron (B). Ia bersifat alkali. Dalam bumi, character batu ini boleh dikenal pasti melalui kondisi physicalnya yang licin, kilatan seperti cromate dan agak poros (hardness scale antara 2 hingga 5 Mohs) serta warnanya dalam gabungan putih, hijau, kuning, kemerahan, kebiruan dan hitam. Ia juga dikenali sebagai batu jed generasi baru.

Khasiat dan Kegunaan

Batu ini amat dihargai diseluruh dunia samada dari segi pembuatan perhiasan mewah ataupun kegunaan bagi perubatan. Ia telah digunakan sejak zaman Inca (America Selatan) sebagai pembuatan bekas takungan dan juga patung patung keugamaan. batu ini juga digunakan oleh orang China diukir dan dibentuk untuk perhiasan mahal bagi golongan bangsawan dan batu permata. Dalam masyarakat Roman lama, batu ini dipercayai boleh menghindarkan sihir dan racun. Dikatakan masyarakat Roman membuat bekas minuman dari batu ini kerana ia akan pecah sekiranya ada unsur racun di dalam minuman yang dituang kedalamnya.

Dikategorikan sebagai semi-precious stone, bagi masyarakat yang mengamalkan Yoga, batu ini dikenali sebagai "kundalini" stone dengan pembawaan Energy Bumi. Ia dapat membantu pengamal yoga dalam menstabilkan kenaikan energy kundalini ke cakra teratas kerana tanpa kawalan, kenaikan energy kundalini yang tak terkawal bisa membawa padah pada pengamalnya.Kepercayaan Masyarakat Assyria lama membawa batu ini dalam persembahan di kuil kuil kerana percaya batu ini berupaya menolong mereka dalam upacara keugamaan mereka (pleasing the Gods).
Berikutan mineral ini bisa menahan tenaga pergeseran antara kerak bumi, kekuatan energy yang dikandung mineral ini adalah amat kuat sekali. Kedudukannya yang mendokong pergerakan mampatan pergeseran bumi dan keupayaannya menghadapi tekanan tenaga process pengeseran tersebut insyallah dapat diadaptasikan dan dimenafaatkan pada manusia sejagat dalam meredakan dan mengubati pelbagai jenis penyakit..insyallah dengan IzinNya jua

Perubatan dan healing properties

Sesungguhnya Allah SWT tidak menjadikan sesuatu itu sia-sia, setiap kejadianNya adalah bagi kebaikan hambaNya juga. Dalam kontex ini, antara kebaikan batu ini adalah seperti berikut

1) Mengstabilkan Aura Diri - Imbangan antara Positive dan negetive Energy badan ( asbab kekuatan Mineral ini dalam menyerap tenaga pergeseran antara kerak bumi)

2) Rawatan alternative secara alami bagi penyakit berkaitan lebihan Acid badan seperti sengal sengal tulang, Gaut, Migrane, Sengugut, Masaalah dalaman perut, paru-paru.

3) Pemangkin Detox badan dan peningkatan kesegaran tubuh badan - (Najis akan menjadi hitam hasil pembuangan toksik dalam badan insyallah)

4) Diabetes - Kenching manis - (kandungan Gula menurun dan stabil selepas terapi pemakaian batu selama lebih 3 bulan)

5) Penyakit berkenaan kitaran haid yang tidak seimbang ( menstrual isues)

6) Natural Pain Killer (http://www.ehow.com/facts_6017079_serpentine-stone-back-pain.html)

Kaedah Terapi Batu Tabasheer

Batu ini dipakai pada tubuh dan menyentuh kulit samada dalam bentuk permata Loket ataupun Cincin. Di Nasihatkan BANYAK MINUM AIR KOSONG apabila menjalani terapi perubatan dgn batu ini...Insyallah


* dipetik sepenuhnya dari pulaumistik.blogspot.com

11 comments:

  1. Sesungguhnya Allah SWT tidak menciptakan sesuatu benda pun di alam ini dengan sis-sia,melainkan ada asbab-asbabnya yang tersendiri.maka di sini kita mengambil salah satu ciptaan Allah untuk menjadi salah satu asbab yang harus kita lihat,fikir,kaji dan zikir.Didalam pengkajian Dr.Hisham bin Hashim beliau telah menekan asbab-asbab perubatan yang telah Allah jadikan pada batu-batu permata,terutamanya yang menjadi sebutan orang ramai sekarang iaitu batu permata Geliga Buluh(TABASHEER).

    Setelah beliau menjalankan pendidikan selama hampir 20 tahun terhadap batu-batu permata,maka di dapati bahawa batu permata Geliga Buluh(Tabasheer)lah yang mempunyai nilai perubatan yang tinggi.Beliau mengingatkan kita sesungguhnya penyataan-penyataan atau “statement-statement”mengenai nilai perubatan batu sememangnya tidak ada data-data klinikal(clinical data),tetapi ia lebih kepada “seeing is believing”yang anda alaminya sendiri(dengan melihat serta mempercayainya secara praktikal).Akan tetapi sebagai peringatan,maka beliau benar-benar berharap agar tuan/puan memelihara aqidah serta meletakan batu kena pada tempatnya,bagi mengelakan diri daripada terjerumus kelembah syirik.Ingatlah bahawa sesunggahnya dosa syirik itu tidak akan diampunkan oleh Allah.

    ReplyDelete
  2. “Makna Tabasheer Secara Saintifik ( Online Medical Dictionary ) A concretion in the joints of the bamboo which consists largely or chiefly of pure silica. It is highly valued in the East Indies as a medicine for the cure of billions vomitings : bloody flux, piles and various other diseases .

    Batu Buluh terhasil akibat pengerasan resin atau garam buluh ( bamboo sap ) yang terjadi di dalam batangnya. Kandungan utamanya ialah organic silika( 80% lebih ) .

    Digunakan dalam perubatan India dan China sejak berkurun lamanya. Ada kalanya ia dikenali sebagai vegetable opal kerana sesetengahnya adalah keras dan legap( transincent ).Sumber Botanikal: Bambousa arudinacea(Graminnae ),babousa vulgaris dan spesies buih yang lain.Bahagian Digunakan: Batu buluh( Dikenali juga sebagai bamboos ap,tabashir atau pearl opal )Kandungan Silika Organik: 10 kali ganda tumbuhan horsetail.

    Seorang tokoh perubatan Islam yang bernama Ibnu Sina telah menggunakan batu buluh,ataupun di masa itu ianya sebagai Tabasheer. Pada ketika itu, Ibnu Sina adalah pakar bedah kepada Sultan di Turki. Pada kurun itu juga batu geliga buluh telahpun digunakan di Malaysia dan Indonesia oleh ahli-ahli herba. Mereka menghancurkan batu itu hingga menjadi serbuk yang diberi nama"Mali-Mali Rotan Jer" yang bermakna "Darah Naga Rotan".

    Dikalangan ahli perubatan, ia dikenali sebagai "Garam Buluh".Pada Kurun ke-18,seorang pelayar menulis mengenai sejenis batu yang mempunyai nilai yang tertinggi terdapat di Malaysia yang mana katanya batu tersebut dapat memberikan kekuatan dan ketahanan tubuh daripada sebarang serangan. Batu geliga buluh juga merupakan ubat yang paling baik untuk penyakit yang bersangkutan dengan mata, demam, sakit dalam perut dan jangkitan paru2, dan penawar sengatan berbisa. Wallahu a'lam bis sowab...

    ”Petikan: Buku: Batu permata dan penawarnya; mentor saya dalam bab batu: Dr Hisham Hashim."

    ReplyDelete
  3. apa kena dengan panglima sekarang ni? pencinta batu ke? hahaha

    ReplyDelete
  4. Sy ade batu tabasheer... sms sy 019 2955742

    ReplyDelete
  5. Nasehat saya kpd diri sendiri dan kpd sesiapa saja termasuk artis-artis Malaysia dan Indonesia BERHENTILAH MEROKOK. In syaa Allah TIDAK MENYESAL, yakinlah.banyak kebaikan. DPHS.

    ReplyDelete
  6. utk dapatkan gelang batu tabasheer boleh whtsapp 0126242201

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢
    💐 Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺👍🏻

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .💪🏼

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...