Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

25 March 2011

Sayangi Alam Sekitar, sertai Earth Hour...


Earth Hour merupakan satu kempen antarabangsa yang dipopularkan World Wild Fund For Nature (WWF). Sabtu terakhir Bulan Mac setiap tahun dipilih sebagai hari perlaksanaannya. Objektif kempen ini dilaksanakan ialah bagi melahirkan kesedaran kepada orang ramai tentang perubahan iklim dunia. Kempen Earth Hour dimulakan dengan mematikan lampu dan peralatan elektrik yang tidak digunakan ke atas semua bangunan kediaman dan pejabat  selama satu jam bermula jam 8.30 malam hingga 9.30 malam.

Acara ini ditafsirkan sebagai tokenisme dan difokuskan kepada pengurangan pembebasan karbon, seterusnya mengurangkan kos elektrik secara keseluruhan. Perlu diketahui bahawa Earth Hour adalah sama dengan Earth Day Energy Fast, sejak 1991 hingga 2007 yang mana tidak menggunakan tenaga buatan setiap Earth Day. Earth Day Energy Fast ditutup tahun 2008 sejak pengasas kempennya menyatakan "sudah terlambat" agar kempennya ini memperoleh kesan yang bererti.

Persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk perubahan Iklim di Bali menjadi jelas apabila menandatangani Protokol Kyoto bersetuju bahawa pengurangan kesan rumah hijau dari 25 hingga 40% boleh dilakukan pada 2020 untuk mengurangkan kesan pemanasan global yang menyebabkan peningkatan air lauttenaga hijau dari sumber seperti tenaga angin, tenaga suria, atau tenaga nuklear, dan tidak menggunakan elektrik yang dan beberapa masalah yang lain. Dalam konteks tersebut Earth Hour berada pada tokenisme terburuk atau pada masa terbaiknya menyedarkan manusia untuk maju ke hadapan seperti menggunakan sumbernya dari pembakaran bahan bakar fosil seperti arang batu, gas asli dan petroleum.

bersama kita menyumbang ke arah dunia yang lebih aman... walaupun kuasa-kuasa besar dunia lainnya berpura-pura menyayangi dunia ini sedangkan dalam masa yang sama menyumbang kerosakan besar kepada alam sekitar...

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...