Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

09 January 2014

Perlembagaan negara dicabar, pengkhianat perlu di USIR KELUAR!

Apa itu UPR (Universal Periodic Review)?

UPR adalah ringkasan kepada Universal Periodic Review atau kalau di Bahasa Melayukan mungkin menjadi Semakan Berkala Sejagat.

Ianya adalah satu proses semakan ke atas kesemua 193 negara di bawah PBB terhadap kepatuhan kepada beberapa ketetapan oleh Majlis Hak Asasi Manusia Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (atau United Nation Human Rights Council, ringkasnya UNHRC).

Bermula dari reformasi Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UN) semasa Kofi Annan menjadi Setiausaha Agung satu resolusi 60/251 PBB telah diluluskan pada 3 Mac 2006.

Maka bermula dengan itu, negara kita tertakluk juga kepada mekanisme semakan rekod dan pencapaian ‘hak asasi manusia’ (HAM) ini.

Pada 11 Februari 2009, semakan pusingan pertama terhadap Malaysia telah dilakukan di ibu pejabat UNHRC di Geneva. Sebanyak 62 syor telah diutarakan dan seramai 90 wakil Negara-negara anggota PBB bercakap dan memberikan saranan kepada Malaysia.

Pada 24hb Oktober 2013, Malaysia telah melalui semakan ini di Geneva untuk menjawab beberapa tuntutan yang telah dibuat ke atas Malaysia berhubung kepatuhan hak asasi manusia negara kita.Apakah Tuntutan Hak Asasi Manusia Terhadap Malaysia?

Dalam proses semakan UPR ini, beberapa tuntutan telah dihantar oleh beberapa pihak kepada UNHRC. Di antara badan yang telah menghantar tuntutan mereka adalah sebuah gabungan NGO di atas nama COMANGO atau nama penuhnya disebut sebagai Coalition of Malaysian NGOs in the UPR Process.

COMANGO bukan satu pertubuhan berdaftar. Ianya adalah gabungan longgar sekitar 50 buah NGO berlatar belakangkan fahaman liberal yang menuntut kebebasan mengikut acuan kebebasan mutlak, antaranya termasuk SIS Forum (nama sebenar yang didaftar – nama haram yang mereka guna adalah Sisters In Islam) dan SUARAM (satu lagi pertubuhan tidak sah yang tidak berdaftar dengan ROS) 

Apakah di antara tuntutan yang COMANGO telah serahkan kepada UNHRC:

1. Menuntut Malaysia tandatangan dan memeteraikan International Covenant on Civil & Political Rights (ICCPR), yang antaranya berbunyi “The Committee observes that the freedom to “have or to adopt” a religion or belief necessarily entails the freedom to choose a religion or belief, including the right to replace one’s current religion or belief with another or to adopt atheistic views, as well as the right to retain one’s religion or belief…”.

Implikasi apabila Malaysia menandatanganinya, ialah ia bakal mengizinkan gejala pemurtadan berlaku secara berleluasa. Apakah ini yang kita mahu?

2. Menuntut supaya Malaysia menerima Hak SOGI (Sexual Orientation & Gender Identity). Maknanya menuntut supaya negara kita menghalalkan LGBTIQ – seks songsang!. Mereka turut memberi tekanan untuk menghapuskan seksyen 377A Kanun Kesiksaan berhubung jenayah liwat. Di dalam tuntutan ini COMANGO turut tidak setuju pusat-pusat gay diserbu pihak berkuasa (maknanya mereka mahu gejala seperti berleluasa)

3. Mempersoalkan Enakmen-enakmen Kesalahan Jenayah Syariah dan mereka mendesak pemansuhan atau pindaan terhadap kesalahan-kesalahan jenayah Syariah dan enakmen-enakmen yang didakwa sebagai “mengganggu hak peribadi”.

4. Membuat tuntutan yang mewujudkan kekeliruan-kekeliruan terhadap isu kebebasan beragama seperti membawa kes tuntutan penggunaan kalimah Allah oleh penganut Kristian yang masih belum diputuskan secara muktamad oleh Mahkamah tertinggi di Malaysia – untuk dibicarakan di Geneva!

Mereka juga mempersoalkan larangan terhadap penganut ajaran Syiah menyebarkan fahaman mereka di kalangan orang-orang Islam. Dan juga isu hak seorang bapa beragama Islam untuk mengislamkananak-anak di bawah umur (juga dijadikan isu hak asasi manusia).

Ini adalah di antara tuntutan-tuntutan yang jelas menganggu-gugat kita sebagai umat Islam serta mempertikai kedaulatan Islam di Tanah Air ini.

Apakah kewajaran tuntutan mereka? Apakah Malaysia ini tidak mempunyai Perlembagaan negara?Tuntutan COMANGO Menyanggah Perlembagaan Persekutuan

Tuntutan-tuntutan yang dibuat oleh COMANGO dalam proses UPR jelas tidak tidak menghormati kedudukan Islam sebagai Agama Negara. Mereka sengaja cuba mengelirukan seolah-olah Malaysia adalah sebuah Negara Sekular yang meletakkan semua agama sama rata.

Kedudukan Islam sebagai agama Negara seperti yang termaktub di dalam Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan dan juga sumpah DYMM Yang DiPertuan Agong menurut Jadual Keempat Perlembagaan Persekutuan.

Tujuan mereka membuat pelbagai tuntutan sedemikian di UNHRC Geneva?

Jika mereka ingin menggunakan helah bahawa tuntutan mereka adalah berdasar perisytiharan-perisytiharan antarabangsa namun Malaysia adalah sebuah negara yang berdaulat. Mereka tidak boleh menyanggahi kedaulatan perlembagaan sesebuah negara.

Malah jika kita teliti kes-kes dalam mahkamah di Malaysia, mahkamah telah memutuskan tentang kedaulatan undang-undang Negara mengatasi perisytiharan-perisytiharan antarabangsa.

kedaulatan negara vs perisytiharanContohnya, dalam kes Universiti Merdeka lawan Kerajaan Malaysia dan Mohamed Ezam Mohd Nor lawan Ketua Polis Negara, hakim-hakim yang terlibat bukan sahaja menegaskan kedaulatan perlembagaan negara tetapi turut menyatakan bahawa deklarasi-deklarasi PBB bersifat hanya deklarasi dan tidak mengikat mana-mana negara
Hakim Eusoffe Abdoolcader (Universiti Merdeka lawan Kerajaan Malaysia) menyatakan:

The Universal Declaration of Human Rights … is not a legally binding instrument as such and some of its provisions depart from the existing and generally accepted rules. It is merely a statement of principles devoid of any obligatory character and is not part of our (Malaysian Federation’s) municipal law … In brief, it connotes that the proposed course is conducive to the advantage of the end in view and not to its detriment

Kemudian, Hakim Siti Norma Yaakob (Mohamed Ezam Mohd Nor lawan Ketua Polis Negara) menyatakan:

It must be borne in mind that the 1948 Declaration is a resolution of the General Assembly of the United Nations and not a convention subject to the usual ratification and accession requirements for treaties. By its very title it is an instrument which declares or sets out statement of principles of conduct with a view to promoting universal respect for and observance of human rights and fundamental freedoms. Since such principles are only declaratory in nature, they do not, I consider, have the force of law or binding on Member States. If the United Nations wanted those principles to be more than declaratory, they could have embodied them in a convention or a treaty to which Member States can ratify or accede to and those principles will then have the force of law.

Maknanya mahkamah memutuskan bahawa prinsip-prinsip di buat di PBB itu bukannya berbentuk perjanjian dan tidak boleh mengatasi kedaulatan negara. COMANGO janganlah menyalak menyanggah kedaulatan Perlembagaan Persekutuan.

sumber : https://www.facebook.com/muslimupro?fref=ts


Jelas COMANGO merupakan satu badan haram yang telah mencabar perlembagaan negara! Kita tidak perlukan pengkhianat. Kerajaan seharusnya bertindak segera menghapuskan ancaman ini. Masyarakat melihat kerajaan terlalu longlai dalam menangani masalah ini sehinggakan orang lain berani mencabar kedaulatan negara. Apa yang sedang dilakukan oleh para pemimpin kita?

Mungkinkan kerajaan mempunyai strategi tertentu yang akan digunakan bagi melumpuhkan COMANGO demi memastikan kedamaian dan keamanan di malaysia terus terpelihara atau apakah kerajaan Malaysia sebenarnya merupakan sebahagian dari sandiwara ini???

Jika dilihat dari perspektif dunia, Islam sememangnya diancam bermula 11 September 2009 sehingga menjadikannya sebagai musuh masyarakat antarabangsa. Apakah warga tempatan mengambil peluang ini bagi menunjukkan belang sebenar mereka ketika Islam dilihat menjadi begitu lemah bukan sahaja di Malaysia malahan seluruh dunia. 

Satu persatu negara Islam dihancurkan dunia menerusi pelbagai konspirasi. Apakah sekarang mereka sedang menumpukan serangan ke atas Islam di Malaysia dan juga Indonesia yang dianggap sebagai benteng terakhir lantaran mempunyai penganut yang ramai. 

Pelbagai sudut serangan dilancarkan dengan pelbagai isu dari yang besar melibatkan penggunaan kalimah Allah sehinggalah yang remeh seperti arahan larangan bahasa Jawi di sekolah aliran Convent. Apa yang jelas memang satu rancangan besar sedang diatur bagi menghancurkan Islam. Amat malang bagi kita apabila kerajaan dilihat terlalu berhati-hati menangani isu ini. Apakah ini disebabkan kelemahan pentadbiran Perdana Menteri atau kerajaan kita sebenarnya takut untuk bertindak balas lantaran campurtangan 'The Hidden Hand'.

Apa yang pasti semua isu ini ditimbulkan dikala cengkaman politik parti yang mendukung kerajaan dilihat begitu lemah dan hampir tidak berdaya menangkis serangan parti pembangkang yang semakin berbisa. Paling menyedihkan apabila parti pembangkang juga terlihat seolah memainkan peranan dalam isu ini sehingga sanggup menggadaikan kesucian Islam lantaran begitu kepingin memegang tampuk kekuasaan.

Apapun... perancangan Allah pastinya lebih hebat dari perancangan mereka. Umat Islam tidak perlu bimbang tentang serangan ini. Apa yang perlu kita lakukan adalah bersatu dan kembali berpegang pada kalimah Allah. Lupakan politik demi memastikan Islam terus dipertahankan.

Buat COMANGO serta semua individu yang juga sealiran dengan perjuangan mereka, Jangan fikir anda bebas berbuat apa sahaja di bumi bertuah ini. Beratus tahun alam nusantara dirampas menerusi penjajahan. Kemewahan dan kekayaan bumi ini diperlakukan sewenangnya tapi PERLU dingat bahawa akidah dan pegangan kami masih utuh. Penjajahan minda mungkin mencalarkan iman kami, tapi percayalah umat Islam nusantara akan bangkit semula mempertahankan ISLAM. 

Anda berbangga dengan 'The Hidden Hand' yang cukup berkuasa membantu anda dari belakang, namun kami seluruh bangsa MELAYU di Nusantara tidak pernah gentar untuk berhadapan dengan anda. NANTIKAN GENDERANG JIHAD YANG BAKAL DIPALU, KITA LIHAT SIAPA YANG BEROLEH KEMENANGAN KELAK! 

Bersama kita berkempen menyeru penyatuan umat Islam menerusi http://www.gopetition.com/petitions/1000000-rakyat-malaysia-sokong-comango-pengkhianat-negara/sign.html#se yang kini baru mencatat 74,672 bantahan. Kumpulkan seramai mungkin kenalan anda untuk bersama suarakan bantahan ini sehingga mencapai 1,000,000 orang kelak.

2 comments:

  1. tak suka duduk sini, boleh keluar dari Malaysia la mangkuk!

    ReplyDelete
  2. MANGKUK BETULLAH COMANGO NI.. TUNGU KAU.. TUNGGU!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...