Philip Morris, baru bertukar nama menjadi Altria Group pada 2003.
Altria bererti ‘tinggi’ yang maksudnya berasal dari bahasa Latin. Pusat
operasi syarikat pengeluar rokok utama dunia ini ialah di Henrico
County, Virginia, Amerika Syarikat. Bermula sebagai kedai tembakau pada
1847 di Bond Street, London, kini Philip Morris menjadi syarikat nombor
satu bagi pengeluar makanan di Amerika Syarikat, penjual keju yang
diproses dan pengeluar rokok. Ia juga menjadi syarikat makanan kedua
utama di dunia dan ketiga bagi bisnes gula-gula.
Sempena nama Philip Morris iaitu seorang peniaga Yahudi, syarikat
tembakau itu berkembang sebagai sebuah syarikat ketiga paling
menguntungkan dalam kategori barangan pengguna. Pada akhir tahun
kewangan 2007, ia mencatatkan pendapatan sebanyak US$8.9 bilion dengan
mengeluarkan 850 bilion batang rokok di seluruh dunia. Di pasaran
semasa, penguasaan Philip Morris meningkat dari 15.4 peratus dalam tahun
2006 kepada 15.6 peratus pada tahun 2007.
Pengurusan Philip Morris diketuai oleh
Michael Szymanczyk, juga seorang Yahudi dari Philip Morris Amerika
Syarikat (AS). Kaitan Yahudi dan bisnes rokok semakin akrab dan
melibatkan rangkaian pelobian yang sangat kukuh. Setiap kali pilihan
raya presiden AS, kita didedahkan kaitan calon presiden dengan
pelobi-pelobi Yahudi. Siapakah pelobi-pelobi itu?
Center for Public Integrity, AS mendedahkan bahawa Atria Group
membelanjakan hampir US$101 juta untuk melobi kerajaan AS dari 1998
hingga 2004, menjadikannya organisasi kedua paling aktif melobi di
negara itu.
Dr Wu Tao-Wei dalam artikel ‘Why the Jews Hate ‘Fa Lun Gong’ berkata,
sama ada terdapat gula di dalam diet, tembakau, barah, dadah atau
ribuan bahan-bahan asing lain yang memudaratkan manusia, jika ia memberi
faedah kepada Yahudi, mereka akan mempromosinya dengan
bersungguh-sungguh.
Yahudi sentiasa mencari ruang dan peluang untuk menghancurkan
manusia. Melalui tembakau dan rokok, hampir 23 peratus kematian di
Republik Chech adalah akibat tabiat merokok.
Bagaimana pengaruh rokok berkembang di seluruh dunia?
Sejak 1847 hingga 2008, Philip Morris sentiasa berkempen secara
agresif melalui Philip Morris International (PMI). Bermula di Australia
pada 1954, jualan rokok terus meningkat dan pada 1973, pengeluaran rokok
mencecah 124 bilion batang.
Kilang terbesar Philip Morris di luar AS ialah di Bergen op Zoom,
Belanda yang dibuka pada 1980. Kejayaan kilang ini ialah menyumbang
sebanyak US$1 bilion iaitu kali pertama Philip Morris mendapat jumlah
berkenaan sejak penubuhannya.
Dua tahun kemudian, volum rokok mencecah 400 bilion, menyebabkan
operasi PMI perlu dikembangkan selari dengan pertambahan permintaan.
Syarikat itu membelanjakan lebih US$3 bilion untuk kempen pengiklanan
pada 1996, menjadikannya pengiklan kesembilan terbesar di dunia.
Kesan daripada kempen merokok, 67 peratus lelaki di kawasan bandar di
Kemboja menjadi perokok manakala di luar bandar, ia mencecah 86
peratus. Di China, 3,000 orang mati setiap hari kerana merokok. Kajian
di Filipina pula mencatatkan 99.8 peratus iklan tembakau menjadi
permulaan kepada tabiat merokok khususnya kepada 60 peratus lelaki yang
merokok.
Korea Selatan adalah pasaran kelapan terbesar bagi rokok dunia di
mana jumlah rokok yang dikeluarkan setahun dianggarkan 100 bilion.
Kawasan yang menjadi pasaran besar kepada rokok ialah Pasifik Barat di
mana dua per tiga lelaki terlibat dengan tabiat merokok.
Selain Philip Morris, Kementerian Kewangan Jepun turut menjadi
pemegang saham terbesar dalam Japan Tobacco iaitu salah satu syarikat
pengeluar rokok utama dunia.
Oleh kerana pasaran rokok yang sangat besar, PMI melangkah jauh
dengan membuka kilang pengeluaran rokok pertama di Asia pada 1995 dengan
mendirikan kilang di Seremban, Negeri Sembilan, Malaysia. Lapan tahun
kemudian, Filipina menggantikan Malaysia sebagai pusat pengeluaran rokok
utama Asia dengan lonjakan pendapatan sebanyak US$5.7 bilion iaitu
pertambahan seratus kali ganda sejak 1970.
Selepas Malaysia dan Filipina, PMI melebarkan bisnes ke Indonesia
dengan menguasai 95 peratus saham dalam PT HM Sampoerna pada harga
US$4.8 bilion. Menguasai bisnes rokok di lima benua, Philip Morris mewarisi
pendapatan US$38.05 bilion (2007) melalui penjualan 26 jenama rokok
termasuk Marlboro, L&M, Philip Morris, F6, Classic dan Sampoerna di
samping menjadi penyeludup rokok haram paling besar. Di Itali, media
negara itu mendedahkan peranan Philip Morris sebagai pedagang marijuana
terbesar di dunia.
Rujukan
albawa.com/theexpert/Philip Morris-The Jewish Leader in the Cigarette Business
wikipedia.org/wiki/Altria_Group
wikipedia.org/wiki/Philip_Morris_International
albawa.com/theexpert/Philip Morris-The Jewish Leader in the Cigarette Business
wikipedia.org/wiki/Altria_Group
wikipedia.org/wiki/Philip_Morris_International
No comments:
Post a Comment