Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

30 June 2011

Tragedi 13 Mei 1969 : Peringatan Buat Semua


13 Mei 1969 satu tragedi berdarah yang tercatit dalam sejarah hitam negara kita.Pada generasi baru atau generasi lama yang tidak terlibat secara langsung yang hanya mendengar cerita dari sumber bacaan atau penceritaan dari mulut orang mungkin 13Mei tidak membawa apa apa erti atau keinsafan dalam diri.Tapi pada mereka yang mengalami dan terlibat pastinya kesan nya amat mendalam sekali apatahlagi mereka yang kehilangan orang tersayang dalam tragedi berdarah itu.

Aku berumor 9 tahun masa tragedi itu berlaku.Keluarga aku tinggal disatu perkampungan setinggan di Jalan Kelang Lama yang dipanggil Kg Sentosa B dimana Bandar Seri Sentosa berdiri hari ini.Penempatan bekas lombong ini mengandungi  2 buah perkampungan Melayu iaitu Kg Sentosa A & B serta satu perkampungan kaum Cina bernama Kg.Manggis.Kampung aku betul betul bersempadan dengan Kg Manggis ini dan rumah kami adalah rumah ke-5 dari sempadan kedua kampung ini yang hanya dipisahkan oleh satu anak sungai dan jambatan kayu.

Disempadan inilah tempat kami yang masih kanak kanak masa itu berkumpul untuk bermain kerana terdapatnya kawasan lapang disitu yang agak besar juga(masa kanak kanak semuanya nampak besar) yang aku kira seluas 2 gelanggang bola keranjang.Disitu terdapat sebuah kedai runcit yang dipunyai oleh seorang India Muslim yang aku panggil Pakcik Hamid dan diseberang jambatan sana dikawasan kampung Cina terdapat kedai runcit milik seorang apek Cina.Jadi tak hairanlah kanak kanak suka berkumpul disini untuk bermain kerana kemudahan membeli gula gula dan 'Aiskrim Malaysia'(mungkin generasi sekarang tak tahu apa dia aiskrim ini) bila ada duit.

Saperti yang pernah aku ceritakan dalam entri aku sebelum ini atas tajuk yang sama,dari kawasan permainan inilah aku selalu melihat kaum Cina kampung sebelah sering membawa masuk lembing tajam dengan menaiki motorsikal lama sebelum tragedi ini terjadi.Kekerapan Cina Cina ini mengangkut senjata tajam kedalam kampung mereka pernah aku ceritakan kepada ayahku,tapi masa itu cerita aku tidak diambil kisah sangat mungkin kerana memikirkan aku masih budak lagi.

Diringkaskan cerita seingat aku kekerapan mengangkut lembing dan pedang ini menjadi jadi dan aku masih ingat disuatu petang aku terdengar sekumpulan orang orang dewasa mula membicarakan keresahan mereka tentang hal ini termasuk ayah aku.Yang peliknya cina cina ini akan merenung kearah kami dengan pandangan yang megah dan sombong setiap kali melintas sambil kadang kadang menghunus pedang dan lembing keudara sambil melaungkan sesuatu yang aku tak faham waktu itu.

Petang sebelum kejadian berdarah itu berlaku kami semua kanak kanak diarah Tok Empat agar pulang awal dan tidak bermain disitu saperti selalu.Kelihatan wajah wajah panik dan cemas dikalangan kaum ibu mencari anak masing masing termasuk arwah ibuku.Kami semua diarah pulang dan mengunci pintu rumah masing masing oleh Tok Empat kerana kebanyakan kaum bapa tiada dirumah kerana masih belum pulang dari bekerja.Bila aku bertanya kepada arwah ibu kenapa,dia hanya menjawap hal orang tua jadi aku tak perlu bertanya.

Arwah ibu amat cemas sekali masa itu kerana sehingga hari dah malam ayahku masih belum pulang dari bekerja di Kem Sungei Besi.Cuma bila dengar bunyi motor Vespa ayah dilaman barulah kelihatan wajahnya mula ceria.Ayahku masuk kerumah dengan badan dan pakaian nya berbau petrol.Selepas mandi dan makan malam barulah dia menceritakan pengalaman ngerinya diserang sepanjang perjalanan memasuki Jalan Kelang Lama oleh penyerang penyerang yang terdiri dari kaum Cina dan India.Dia dilontar 'bom api'(molotov cocktail) sepanjang jalan pulang tapi kami bersyukur dia selamat.

Malam itu perintah berkurung (curfew) diisytiharkan.Satu mesyuarat yang melibatkan semua orang kampung diadakan dilaman rumah Pakcik Baha.Aku dan kanak kanak lain macam biasalah bermain tanpa menghiraukan apa yang dibincangkan oleh orang orang dewasa.Sesekali aku berhenti dan mencuri dengar bila ada yang meninggikan suara seakan bunyi nak bergaduh.Yang paling aku ingat sampai hari ini ialah bila ayahku dengan nada yang marah berkata,"Hidup mati, aku tidak akan berganjak dan lari dari sini,apa nak jadi jadilah!".Aku berhenti bermain dan terus mengikuti perbincangan mereka.Akhirnya keputusan sebulat suara orang kampung bersetuju untuk berpindah ke dewan masyarakat dikampung A kecuali 6 keluarga termasuk kami.

Malam itu bermulalah rutin menjaga kampung kami oleh 6 orang pahlawan...oops 7 orang..termasuk AKU.Walaupun baru berumur 9 tahun aku tidak akan membenarkan apa apa terjadi kepada ayahku.

Berbekalkan sebilah golok terselit di pinggang yang ayah berikan kepadaku,aku merasa saperti pahlawan Melayu silam..itulah perasaanku waktu itu.Antara nama teman teman ayah yang masih ku ingat yang sama berkawal ialah Arwah Pakcik Baha,Pakcik Nayan dan Pakcik Zainal,yang dua lagi itu aku tak ingat lagi.Tapi akulah selalunya yang terlebih dahulu berdengkur disitu...

Ada masanya ayah tidak membenarkan aku turut serta berkawal diluar jadi terpaksalah aku dirumah kehulu kehilir berkawal konon nya.Pantang dengar bunyi pelik sikit diluar pasti aku bingkas bangun dengan golok sedia terhunus.Dirumah suasana nya lebih bosan sebab kami semua adik beradik hanya dibenarkan tidur cara bersandar didinding sambil sesekali arwah ibu akan mengetuk ibu jari kami supaya kami mudah terjaga jika ada kecemasan.Aku lebih suka bersama ayahku berkawal sebab boleh tidur sampai pagi disitu tanpa gangguan.Tapi seingat aku,banyak masa aku dihabiskan bersama mereka berjaga sampai ke pagi.Ini disebabkan dari masa kesemasa cina cina dari kampung sebelah sana coba berbuat sesuatu kepada kami.

Malam pertama perintah berkurung mereka merentang kawat berduri diatas jambatan kayu sambil meyusun tong drum ala ala kubu perang.Besen aluminium ditebuk ditengah sambil diletakan mentol lampu untuk menyuluh kearah kami.Tak silap aku tidak kurang 3 spotlight jenis ini yang didirikan malam itu.Arwah Pakcik Baha yang angin dengan tindakan kurang ajar mereka telah melepaskan satu das tembakan senapang patah miliknya ke udara sambil melaungkan Allahu Akbar dan dikuti azan oleh ayahku.Melihat kami(termasuk aku ehh..ehh)marah mereka terus memadamkan spotlight itu mulai malam itu.Keesukan harinya satu pertemuan diadakan ditengah jambatan diantara orang Melayu dan Cina sambil bersetuju untuk menjaga kampung masing masing dan memastikan tiada orang dari luar baik Melayu atau Cina datang membuat kacau disitu.

Aku tak ingat berapa lama perintah berkurung ini berjalan tapi macam aku kata diawal tadi semasa budak budak semuanya nampak besar dan semuanya dirasakan lama.Banyak insiden yang pelik pelik berlaku dalam waktu itu yang aku dah tak berapa ingat.Sebagai contoh disuatu malam datang satu land rover Polis Hutan bersama 5 anggotanya yang diketuai oleh seorang pegawai yang dipanggil Tuan Rahman.Dia ini memang anti-Cina giler punya,sebab dibadan nya lekat parut berbutir peluru yang pernah menusuk tubuhnya hasil pertempuran dia dengan grombolan komunis satu masa dulu.

Bila dia melihat cuma ada 6 orang Melayu dan seorang budak sahaja yang berkawal mempertahankan kampung,sedangkan disebelah sana tidak kurang 30-40 orang Cina dia naik angin.Malam itu juga dia memanggil satu trak lagi bantuan dan mengarahkan semua orang Cina Kg Manggis menyangkung sampai ke pagi sambil merampas senjata mereka.Sebelum beredar dia telah memberi amaran kepada orang orang Cina kampung itu andaikata kami di pengapa apakan dia berjanji akan datang kembali dengan mesingun dan menghabiskan mereka semua.Sejak itu barulah terasa selamat sikit bila berkawal malam.

Ada juga kisah yang melucukan masa itu.Bila curfew dilonggarkan beberapa jam untuk orang ramai mendapatkan bekalan yang dah beberapa hari terputus,berpusu pusu penduduk kampung yang lari berlindung di kampung A kembali memeriksa rumah masing masing.Masih ingat kedai runcit India Muslim Pakcik Hamid diawal cerita tadi?Habis dipecahkan mereka untuk mencuri barang keperluan.Aku pun tumpang sekaki mengambil(mencuri) apa yang dapat.Pulang dengan bangga kerumah dimarahi oleh arwah ibu kerana mengambil barang yang bukan milik kami dan disuruh memulangkan nya semula.Itulah pelajaran pertama tentang jangan mengambil yang bukan hak kita dari arwah ibu yang aku pegang sehingga hari ini Alhamdulillah.

Masa kelonggaran ini juga bantuan makanan dari kerajaan datang melalui RIDA(MARA) waktu itu.Berbaris lah penduduk untuk mengambil bantuan bekalan yang berakhir dengan satu keluarga mendapat 2 pot susu beras,1 pot tepung,1 pot susu gula dan 4 keping roti potong.Arwah ibu kata tepung ini diberi bukan untuk dimakan tapi untuk dibuat 'bedak sejuk'..he he he.


Kiyai Salleh

Berbalik kepada kisah perintah berkurung tadi setelah beberapa lama ianya dilonggarkan berperingkat peringkat sehingga keadaan balik saperti sediakala.Perkataan 'Muhibbah' mula menjadi perkataan popular waktu itu.Setelah semua penduduk kembali kerumah masing masing satu majlis muhibah telah diadakan diantara orang Melayu dan Cina kampung kami dikawasan lapang tempat permainan kami.Seorang dari ketua kaum Cina itu bertanya kepada ayahku dan masih aku ingat sampai sekarang,
"Kawan,siapa itu ramai ramai Melayu baju hitam sama lu orang tiap tiap malam?"Apa yang aku difahamkan oleh ayahku selepas majlis itu yang cina cina tu hairan melihat 300-400 orang berpakaian hitam siap dengan tanjak bersenjata lembing dan parang berjaga sepanjang waktu.300-400 orang????Sampai sekarang masih menjadi misteri kepada aku dan bila ditanya ayah aku akan tersenyum cuba mengelak dari menjawap nya sehingga hari ini.



Kiyai Salleh

Ada lagi kisah lucu yang berlaku selepas itu bila aku mengikut arwah ibu kepasar PJ Old Town bila keadaan dan reda tapi semua masih berhati hati dan waspada.Seorang India tua telah mencuri sebiji buah petola dan memasukannya kedalam baju yang dipakainya.Orang ramai yang menyangka dia menyorokan parang didalam baju telah lari bertempiaran dan ianya menyebabkan domino effect bila ada yang menyebarkan cerita Melayu sedang mengamuk dipasar itu.Sehingga semua orang bertempiaran lari termasuk peniaga peniaga Cina dipasar itu meninggalkan barang jualan dan duit mereka.Begitulah phobia nya masyarakat selepas tragedi itu.


Tapi yang paling menyayat hati bila melihat mayat mayat berbilang bangsa yang dihanyutkan arus Sungei Kelang selepas tragedi itu.Mayat yang kadang kadang tersangkut dikaki jamban yang dibina ditepi tepi sungai buat aku terkejut bila tiba masa nak lepaskan hajat dan terpaksa ditemani seseorang.Aku tak terkira berapa ramai tapi jumlahnya agak besar terutama selepas hujan dan airnya tinggi dan deras.

Itulah selingkar kisah pengalaman aku mengharungi tragedi berdarah 13 Mei.Kisah ini harus diambil iktibar oleh generasi yang lahir selepas atau pun generasi sewaktu yang tidak melaluinya agar ianya tidak berulang lagi dimasa akan datang.Tapi melihatkan perkembangan semasa yang berlaku ketika ini yang melibatkan penganjuran perhimpunan haram BERSIH aku sangsi ianya tidak akan berulang kembali.

Dari percikan percikan bunga api perkauman yang dibakar setiap hari oleh berbagai pihak terutamanya di pihak pembangkang mahupun NGO pro pembangkang,aku pasti jika tidak ditangani lebih awal oleh pihak berwajib ianya akan mencetuskan13Mei 2.0 pula kali ini.


Jadi kepada Melayu Melayu Bangsat tak sedar dek untung,tolong baca sejarah mengapa terjadinya 13Mei 1969 dan apa persamaan nya dengan apa yang korang nak lakukan kali ini dalam artikel aku sebelum ini.Korang jangan jadi kaldai bodoh dan diperalatkan oleh bangsa haramjadah ini.Ingat! yang akan turun kelak baik dipihak mana sekalipun adalah orang orang Melayu belaka.Apa Cina buat?Apa India buat?Pastinya bila korang bersedia untuk bertumpah darah sesama bangsa dan agama,mereka semua senang senang duduk dirumah menonton Astro.Cerdik tahap mana pemikiran korang semua ini?


Kepada KAUM CINA dan INDIA suka aku nak memberi AMARAN!!!! Jangan cari pasal sama Melayu !!!! Jangan jadi batu api untuk cetuskan ketegangan sesama Melayu atau sama bangsa kamu!

Kali ini andai berulang tragedi yang sama Melayu akan pastikan bangsa kamu semua pupus dibumi bertuah ini.Kali ini kami lebih bersedia sapertimana persediaan yang kamu semua buat berbulan sebelum tragedi 13Mei korang cetuskan dahulu.Aku akan pastikan orang Melayu akan meMelayukan semua hartabenda korang yang korang kumpul selama ini di bandar bandar besar terutama Kuala Lumpur.Apa yang dilakukan Melayu Nusantara di Indonesia akan kami lakukan disini sebagai pengajaran kepada keturunan kamu semua.

Apakah itu yang korang mahukan?

Jika tidak bersyukurlah dengan kemakmuran dan kekayaan yang kamu perolehi atas kemurahan hati orang Melayu dari dahulu sehingga hari ini.Menjadi tanggung jawap kamu semua untuk menjaga agar keturunan kamu tidak mencabar hak istimewa orang Melayu,Raja Raja Melayu dan paling penting Agama Islam yang dianuti orang Melayu.


Pedang Kiyai Salleh

Mana mana pencabulan keatas 3 perkara yang aku sebut diatas adalahPENGISYTIHARAN PERANG kepada bangsa Melayu dan korang semua akan menaggung akibatnya.

DONT PLAY PLAY...


* catatan dipetik dari aku-tak-peduli.blogspot.com

Sekadar coretan pengalaman berharga dari aku-tak-peduli.blogspot.com Sengaja disiarkan di sini sebagai renungan dan peringatan buat semua. Kepada bangsa Melayu, jangan gadaikan kemakmuran ini. Kepada bangsa-bangsa lain, jangan cuba memecah belahkan keutuhan bangsa Melayu kerana yang pastinya anda yang akan menanggung kerugian yang besar! Jangan sesekali memperlekehkan  kemampuan kami, anda pasti MENYESAL seumur hidup tatkala melihat betapa bangsa Melayu sememangnya hebat!  

22 comments:

  1. ALLAH HU AKBAR,,, NAIK SEMANGAT AKU UNTUK BERJUANG.............TPIIIIIIIIIIIIIIIII.........
    SATU MASA.....SATU KETIKA.....

    ReplyDelete
  2. Allahuakbar. .........

    ReplyDelete
  3. org2 yg baca sejarah tak akan lupa angkara sape SEBENARNYE yang mahu 13 mei ni terjadi.sudah-sudahlah mengapi-apikan orang melayu dgn 13 mei ni.org melayu lain semua dah berpikiran kehadapan kau orang masih lagi tak habis2 dgn menakut-nakutkan dgn citer ni lagi. kau ingat penyokong PR LEMBAP sgt ke tak pikir pasal ni.

    ReplyDelete
  4. memang le penyokong PR tak lembap cuma bangang aje.. cepat songlap duit haram tak lembap juga untuk bina rumah urut..kahkahkah..kalo jadi perang..melayu macam kamu dulu aku pancung dgn anak beranak kamu sekali PAHAMMM!!!

    ReplyDelete
  5. Assalammualaikum wahai saudara2 ISLAMku..
    Ingin aku mencelah..
    Sememangnya semangat melayu kita2 semua amat tinggi dan berdaulat..maka Tidaklah melayu hilang didunia..andai jika tiada pengkianat sesama kita..
    Bukanlah aku bijak bicara petah langkah kemas ilmu didada..Namun harus ku peringat sesama kita.. adakala nya minda mata tercabar dek lalainya pemimpin2 kita dalam menjaga hati bangsanya...Namun juga ISLAM adalah TERAS... Jika terjadinya perkara yang tidak diingini..mungkin ia berakar umbi dari kita2 yang busuk hatinya dalam menjamah hak2 sesama kita..yang mengakibatkan kita2 sesama kita juga berpaling tadah... Mengapa dunia yang kita idamkan..jika akhirat yang kita damba.. JANGANLAH KITA BERTELAGAH SESAMA KITA..kelak binasa anak bangsa..jernihkan kembali segalanya.. Binasakan dahulu pengkianat dalam selimut diantara kita...

    ReplyDelete
  6. binasakan dulu pengkhianat, x perlu kita bertelagah baik kerajaan mahupun pembangkang! x sedar kah bahawa bangsa kita sudah mula dipermainkan oleh orang lain? tak sedar kah lagi? nak bergaduh juga padahal agenda pergaduhan kita sememangnya mereka yang rancangkan?

    bukalah matamu wahai anak melayu! perkuatkan ikatan sesama kita. jangan biarkan kita menangis dan bermandi darah padahal mereka bergembira dan bertepuk tangan! perjuangkan nasib bangsa kita wahai saudaraku sekalian. SEMOGA ALLAH MERAHMATI KITA SERTA MEMBANTU PERJUANGAN KITA DEMI MENEGAKKAN KALIMAH ALLAH DI MUKA BUMI INI

    ReplyDelete
  7. semoga Melayu kan terus kukuh, disegani dan dihormati... semoga bangsaku akan kembali bersatu atas nama ISLAM. Bangkitlah wahai bangsaku

    ReplyDelete
  8. TANAH MELAYU @ MALAYSIA TANAH TUMPAH DARAHKU. JANGAN CUBA-CUBA MAHU BERMAIN DENGAN API.

    ReplyDelete
  9. bersatulah anak bangsaku!!!

    ReplyDelete
  10. kamu lihat kami berpecah ke? cuba lah kalau kalian mahu mengerti bagaimana DARAH MELAYU mempunyai pertalian yang kuat sesama kami!

    Tidak kira apa nama kami, apa suku kami, apa pegangan politik kami...namun kami tak akan membiarkan jika ada DARAH MELAYU yang tumpah kelak! Cabar kami jika kalian inginkan bukti! elok juga kerana keris kami sudah lama tidak BERMANDI DARAH!

    ReplyDelete
  11. takkan melayu hilang di dunia...

    ReplyDelete
  12. masih rmai yg tdk fhm knp berlakunya prhimpunan BERSIH...byk jga yg brhmpun tdk thu knp mreka behmpun..tdk krg jga yg suka2 sja berhmpun!!..adakah perhimpunan itu hram disisi islam..??.sy trtarik dgn komen pda "July 2, 2011 4:47 PM" diatas....cuba fhami ape yg tersirat......!!knpa kemajuaan semata2 yg diimpikan??dan bagaimana sebuah keamanan dpt djaga..??andai lari dari kitab dan sunnah rasulnya...bkn kah KAFIR itu bererti ingkar atau lari...!! kta prlu kn pmmpin yg blh mmimpin sebuah ummah....!!andai tdk malaysia psti bergolak..!!rmai yg kata Malaysia ni aman, tp cba lihat bala di jalan raya tlah allah trunkan...yg angka kematiaannya sgt2 tggi...mngalahkn bencana2 alam atau perang2 didunia ni..!!tp tdk ade yg sdar....mgkn ini stu lagi bala yg bkal mnyusur?...sy psti andai budaya hendonisme ini tdk dibndung...iaitu menganggap dunia akn maju dan semua bertungkus lumus siang dan malam semata2 krn syg kn dunia ni krna syg kn keamanan...!!wawasan 2020 la katakan..!!..sedangkan akhirat tdk bererti lgi...! wlu bgimana pn, sbgi seorg muslim yg x btl hrs diperbtulk!persoalannya dptkah ia dijadikan iktibar slpas ini...??sy ttap kata tdk...andai al quran dan sunnah msih diabaikan.....!!

    ReplyDelete
  13. Al-Quran pegangan kami... Islam agama yang akan kami pertahankan. Kalau mahu lihat MELAYU yang sebenarnya, cubalah!

    ReplyDelete
  14. kamu nampak jelas sekali ditipu lagi dan lagi dan lagi dan lagi oleh parti kesayangan kamu.BERSIH 2.0 telah lama tamat,mana 13 mei nyer oii.negara aman damai.yg tak damai nyer parti perikatan (sekarang B End)je.takutttt nak kalah. org cina india duk umah mase BERSIH ape nyer.semua bangsa agama ade kt BERSIH tu.dari dulu smpai sekarang kena tipu dgn parti perikatan. 13mei rakyat ditipu sampai berbunuh2 sesama sendiri.cuba BACA BUKU2 SEJARAH,hasil kajian,declassified doc,etc banyak sikit.mengamuk tak tentu pasal nak bunuh2 org kau tu yang penjenayah nyer. ni mesti ade silat kan tu yg RIAK.kalau org MELAYU rajin membaca dan berpegang kepada Al Quran kamu pasti mendapat kebenaran. mase tu barulah uu aaa uuu aaa.ooo yeke.oooooooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. 13 mei ! pasti berulang kembali !

      Delete
  15. sekarang tak perlu cerita pasal politik.....kalau cerita pasal politik sampai mati pun tak habis...... kita boleh berpolitik tak kira apa parti pun tapi kalau dengar azan kat masjid, sama-sama la kita pergi berjemaah...janganlah ada beza-beza warna masjid.... kita masing-masing fikir macam mana nak meningkatkan ekonomi bangsa sendiri.... tolong menolong sesama bangsa kita...macam mana caranya?...buat pemulaan.... no. 1 jangan beli ikan kat pasar pada orang cina.... no. 2 jangan bagi kepala kita kat orang india untuk gunting rambut...semua tu kita buat kat orang melayu....sekurang-kurangnya kita dapat menambahkan pendapatan bangsa kita.........

    ReplyDelete
  16. Akum....\
    Dari segi segi logik akal....perbalahan kaum mungkin susah nak berlaku....tu pasal kafir Ultra racist ni gunakan melayu(bangsat)utk berbunuh dgn kita(melayu vs melayu bangsat)...direct fight xbrani...terpaksa gunakan ideologi/taktik kotor(hasut dan terus menghasut).....macam dulu2...zaman penjajah...sama la jugak taktik azazil goda hawa.....

    oleh:
    Ana Al-Haq....

    ReplyDelete
  17. Halo kawan2 sekalian.... jangan asyik nak cakap"JANGAN MAIN DENGAN API".. JANGAN CABAR BANGSA KAMI,,., ETC... LU CAKAP MELAYU POTONG KELUAR DARAH.. THEN KALAU BANGSA LAIN POTONG KELUAR APA.... AIR KER? SO THERE ARE MORE THINGS OUT THERE TO BE FOCUSED ON... BE LIEK AN EDUCATED... THIS COUNTRY CANT BE PROSPEROUS WITHOUT ONE RACE BUT WITH MULTI RACE...

    ReplyDelete
  18. BAIK WE ALL BERMUAFAKAT .. SATU MALAYSIA HIDUP....

    ReplyDelete
  19. KEPADA SEMUA BANGSA MALAYSIA, TENTANG KEJADIAN 13 MEI 1969 ADA DUA BUKU DITULISKAN, SATU YANG SAH OLEH ALMARHUM TUNKU ABDUL RAHMAN PUTRA AL-HAJ(TAR) PERDANA MENTERI MALAYSIA PERTAMA DAN YANG TIDAK SAH DILARANG (DIHARAMKAN) OLEH KEMENTERIAN DALAM NEGERI(KDN) YANG DITULIS OLEH KUA KIA SOONG(KKS) PENGERUSI SUARAM (SUARA RAKYAT MALAYSIA). YANG DITULIS OLEH TAR ADALAH YANG SAH UNTUK DIBACA BERTAJUK "MEI 13 SEBELUM DAN SELEPAS" DAN BUKU DILARANG (DIHARAMKAN) OLEH KKS "MAY 13 DECLASSIFIED DOCUMENTS ON THE MALAYSIAN RIOTS OF 1969". TAR PERDANA MENTERI MALAYSIA TELAH MENULIS BUKU INI DICETAK UNTUK UMUM PADA SEPTEMBER 1969 MANAKALA BUKU YANG DITULIS OLEH KKS DICETAK PADA 2007 IAITU 38 TAHUN SELEPAS BUKU YANG DITULIS TAR. SAYA SARANKAN BACA BUKU YANG DITULIS OLEH TAR SEBELUM MEMBACA BUKU KKS INI BAGI MENGELAKKAN TERPENGARUH DENGAN INDOKRINASI SUBVERSIF SEBAB BUKU KKS BERDASARKAN KEPADA "DECLASSIFIED DOCUMENT MAY 13" YAND DIPEROLEHINYA DAN KAJIAN DIA TELAH MENTAFSIRKAN DOCUMENT ITU MENGIKUT PANDANGAN DAN PENDAPAT DIA SENDIRI MANAKALA BUKU YANG DITULIS TAR ADALAH SEBAGAI PERDANA MENTERI MALAYSIA DIMANA BERDASARKAN DARIPADA LAPORAN2 YANG SAH KERAJAAN. BUKU KKS INI TELAH DIKELUARKAN PERINTAH LARANGAN (DIHARAMKAN) OLEH KDN TETAPI SAYA DAPATI MASIH DIJUAL DIKEDAI2 BUKU TERKENAL. SAYA TELAH MENYEMAK DENGAN KDN DAN TERPERANJAT BUKU ITU MASIH DIJUAL. POKOK PANGKALNYA SEMUA KAUM MESTI MENGHORMATI SEGALA PERJANJIAN YANG SUDAH DIPERSETUJUI DAN SUDAH TERMAKTUB DIDALAM PERLEMBAGAAN DAN KONTRAK SOCIAL SERTA WASIAT RAJA2 MELAYU YANG DIBUAT ATAS PERSETUJUAN BERSAMA DENGAN SEMUA PEMIMPIN KAUM PADA MASA ITU ATAS PEMBERIAN KEWARNEGARAAN YANG AMAT MUDAH KEPADA BANGSA CINA DAN INDIA (NEGARA ASAL TIDAK MENERIMA MEREKA) MENJADI WARGANEGARA TANAH MELAYU (MALAYSIA) YANG MEMPUNYAI SAMA HAK DENGAN ORANG MELAYU. JADI ADALAH WAJAR DAN MUNASABAH DENGAN BERKORBANNYA HAK ORANG MELAYU TERHADAP HAK KERAKYATNYA MAKA WAJARLAH SATU HAK ISTIMEWA PERLU DIWUJUDKAN UNTUK MENJAGA DAN MELINDUNGI KEPENTINGAN HAK2 ORANG MELAYU YANG MANA ADALAH PENDUDUK ASAL TANAH AIR INI(PERSEKUTUAN TANAH MELAYU)SUPAYA ORANG MELAYU TIDAK HILANG DIBUMI SENDIRI SEPERTI MELAYU DI SINGAPURA. INILAH TOLERANSI DAN PRIHATIN SEMANGAT PERPADUAN BANGSA MELAYU KEPADA BANGSA CINA DAN INDIA DEMI SEMANGAT SESAMA UMAT MANUSIA. "PARA PEMIMPIN KAUM BUKAN BUMIPUTRA TELAH MEMPERSETUJUI DENGAN PERUNTUKAN2 INI SEBAGAI MEMBALAS PEMBERIAN SYARAT2 KEWARNEGARAAN YANG LONGGAR, DAN SYARAT2 DEMIKIAN MEMBOLEHKAN SEBILANGAN BESAR DARIPADA MEREKA MENJADI WARGANEGARA DENGAN SATU CORETAN PENA SAHAJA"-PETIKAN DARIPADA BUKU MENGENAL PERLEMBAGAAN MALAYSIA OLEH TUN MOHAMED SUFFIAN BIN HASHIM (BEKAS KETUA HAKIM NEGARA). UNTUK NEGARA INI MAJU DAN LEBIH MAJU ADALAH DISARANKAN BAHAWA SEMUA KAUM MENGHORMATI HAK2 YANG ADA BAGI KAUM2 DI MALAYSIA INI SEBAGAIMANA YANG TERMAKTUB DIDALAM PERLEMBANGAAN NEGARA DIBAWAH KERAJAAN 'RAJA BERPELEMBAGAAN PARLIMEN BERDEMOKRASI". DENGAN KEADAAN SEKARANG INI TIADA KAUM YANG BERUSAHA DISEKAT SEGALA KEMAJUAN MEREKA DAN DISEKAT UNTUK MENDAPAT APA YANG MEREKA USAHAKAN BAIK DARIPADA SEGI EKONOMI, SOCIAL, PELAJARAN, PEKERJAAN, JAWATAN BAIK KERAJAAN ATAU SWASTA. KEADILAN TELAH DIBERI KEPADA SEMUA KAUM DAN KESAMARATAAN TIDAK MUNGKIN TERJADI KERANA PERLEMBAGAAN TELAH MENETAPKAN HAK2 SETIAP KAUM DILINDUNGI OLEH PERLEMBAGAAN DIBAWAH RAJA2 MELAYU DAN YANG DIPERTUAN AGONG. KALAU KITA SEMUA MENGINGKARI PERJANJIAN2 DAN HAK2 PERLEMBAGAAN INI MAKA TANGGUNGLAH RISIKO APA RISIKO YANG AKAN BERLAKU YANG AKAN MEROSAKKAN SEGALA2 YANG TELAH DIBINA SELAMA INI HINGGA KE ANAK CUCU KITA NANTI. FIKIR2KANLAH JANGAN KITA HENDAK MENGHIDUPKAN TUJUAN SAMA SEPERTI 'MALAYAN UNION'.....SEKIAN...(saya yang menyampaikan).

    ReplyDelete
  20. peristiwa berdarah muncul kembali...india plak wat kacow..apa la nk jd dengan tanah melayu kito nih....-panglima telo-

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...