Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

18 May 2011

Misi ke Palestin mungkin ikut jalan darat

KODIANG: Misi bantuan kemanusiaan kapal kargo The Spirit of Rachel Corrie yang terkandas akibat diserang tentera Israel di perairan Gaza, kelmarin akan diteruskan dengan menggunakan laluan darat sebagai alternatif untuk membawa paip PVC sepanjang 7.5 kilometer bagi membaik pulih sistem pembetungan dan bekalan air ke Gaza.

Penasihat Yayasan Keamanan Sedunia Perdana (PGPF), Datuk Mukhriz Mahathir, berkata serangan kapal peronda Israel terhadap kapal kargo terbabit tidak akan menghalang misi berkenaan, sebaliknya paip PVC itu akan tetap dibawa masuk dengan jalan darat iaitu melalui Mesir ke Gaza dan Rafah.

Katanya, keadaan di Gaza ketika ini semakin meruncing kerana selain kekurangan barangan keperluan asas, berlaku penularan pelbagai penyakit berikutan kekurangan peralatan perubatan termasuk ubat.

“Misi kemanusiaan itu akan tetap diteruskan dengan menggunakan jalan darat kerana keadaan di Gaza ketika ini sudah terlalu teruk. Sekiranya usaha membangunkan sistem pembetungan dan saluran air yang baik tidak dilakukan di negara itu, maka akan lebih banyak penyakit dan wabak akan menular.

“Akibat pencabulan berterusan tentera Israel, 1.5 juta penduduk di Palestin terpaksa menderita dalam keadaan serba kekurangan. Selain serangan penyakit berbahaya berikutan bekalan ubat tidak mencukupi, keadaan infrastruktur di sana juga tidak sempurna," katanya selepas majlis dialog bersama pesawah di Kampung Kubang Chenok di sini, semalam. Akhbar semalam melaporkan, Kapal kargo The Spirit of Rachel Corrie yang membawa bantuan kemanusiaan ke Palestin dipintas dan ditembak kapal peronda Israel di zon selamat Palestin, sebelum dipaksa berundur ke perairan Mesir, 1.5 batu nautika dari perairan Gaza. 

Bagaimanapun, semua 12 krew dan penumpang termasuk tujuh rakyat Malaysia yang berada atas kapal itu, selamat. 

Mukhriz yang juga Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri berkata, dunia perlu mengutuk sekeras-kerasnya tindakan kapal peronda Israel berkenaan kerana ia ternyata menyalahi undang-undang antarabangsa, selain mencabuli hak asasi manusia.

* dipetik dari Berita Harian

erm... Wadah Panglima telah pun menyuarakan pandangan terhadap isu ini (klik untuk lihat lebih lanjut). Tak perlu untuk kita bersusah payah menghantar bekalan melalui laut kerana kita sudah pun tahu tindakan yang akan dilakukan oleh Israel.

Sepatutnya negara-negara Islam menjadikan Mesir sebagai sandaran utama. Beri tekanan dan desakan kepada Mesir agar membuka pintu sempadannya kepada Palestin. Kita lihat sandiwara Mesir pula yang tentunya dibayangi Amerika. Adalah lebih baik menjadikan Mesir sebagai laluan daripada Israel yang tentu sahaja akan bertindak agresif menentang setiap kali penghantaran bantuan kemanusiaan.

Bagaimana kalau Mesir menolak? Negara Islam perlu bersatu untuk melanggar penolakan Mesir dan sekiranya perlu menentang penolakan Mesir dengan kuasa ketenteraan. Kalau Mesir tetap berkeras kita istihar sahaja peperangan ke atas Mesir! Lebih baik kita korbankan Mesir daripada mengikut perancangan Yahudi dan Amerika yang jelas menjadi musuh Islam. Kita korbankan seorang saudara yang mengaku Islam kerana enggan membantu saudara seislamnya sebelum lebih ramai saudara seislam kita tewas satu persatu...! 

1 comment:

  1. setuju dengan pandangan saudara.. kita bunuh sahabat yang jelas tidak membantu sahabat yang kesusahan daripada satu demi satu sahabat mati dicantas yahudi laknat

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...