Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

11 February 2012

Insiden Pergaduhan KFC : Api perkauman yang cuba dinyalakan



"MELAYU BABI" "MAMPUS MELAYU" "MELAYU CIBAI" adalah ungkapan yang banyak terpapar di ruangan komen samada portal berita dan Facebook. Dan kesemuanya ditulis oleh mereka yang berbangsa cina.

Kenapa begitu banyak penghinaan dilemparkan kepada bangsa Melayu disebabkan insiden kecil yang tidak sepatutnya dijadikan isu oleh DAP mahupun Malaysiakini? Apakah yang berlaku sebenarnya? Mengapakah DAP tidak menghebahkan insiden penuh kejadian berkenaan dan hanya mengambil cerita dari sebelah pihak sahaja. 

Persoalan utamanya mengapakah DAP dan Malaysiakini sengaja menjadi hero dalam insiden ini? Selepas DAP mengangkat insiden ini sebagai 'peristiwa besar', banyak komen berbaur perkauman diluahkan secara terbuka dalam internet terutamanya dari sahabat berbangsa Cina yang kedengaran mahu melancarkan boikot terhadap KFC.

Persoalannya mengapakah KFC seperti diserang bertubi-tubi semenjak J-Corp berjaya mengambil alih KFC melalui perjuangan di mahkamah sedikit masa lalu. Terlupakah kita kepada Tan Sri Muhammad Ali Hashim bekas CEO J-Corp yang berhempas pulas membangunkan KFC Malaysia sehingga akhirnya berjaya memiliki KFC di Singapura melalui 'Jihad Bisnes dan Jihad Ekonominya'.

Selepas isu panas yang menggegarkan KFC pada tahun 2011 sehingga menyaksikan perletakan jawatan Tan Sri Muhammad Ali Hashim, kini KFC Holdings (Malaysia) Bhd diterajui oleh Kamaruzzaman bin Abu Kassim serta menjalankan operasinya  di Singapura, Brunei, Kemboja dan India selaian rangkaian kiosk Rasamas di Malaysia dan Brunai. KFC Holdings adalah sebahagian daripada QSR Brands Bhd (QSR Brands), sebuah rangkaian perusahaan restoran makanan segera yang mengendalikan restoran KFC dan Pizza Hut. QSR Brands adalah anak syarikat Kulim (Malaysia) Berhad, sebuah konglomerat yang memberi tumpuan terutamanya kepada operasi minyak kelapa sawit, oleokimia, pengeluaran biodiesel dan restoran perkhidmatan segera. Selain KFC dan Pizza Hut, Kulim (Malaysia) Berhad juga memiliki Ayamas, Tacobell, produk LIFE, NBPOL Numundo Beef, Dami Las Flores, Nexsol, Kulim Montel Farm, Johor Tropical Product (Juanita), Marcela, Edaran Badang serta Skellerup Industries. 

Kalau melihat kepada penjelasan ini tidak hairanlah ada pihak yang berterusan cuba menjatuhkan KFC. Mengapa DAP bersungguh-sungguh dalam insiden pergaduhan ini dan menggunakan peluang ini untuk membangkitkan sentimen perkauman. Tidak hairanlah begitu ramai bangsa Cina yang mengutuk bangsa Melayu yang sekiranya tidak dibendung akan menimbulkan insiden di luar jangkaan kelak.

Terlupakah kita kepada peristiwa hitam 'Tragedi 13 Mei' yang berlaku pada tahun 1969? Terlupakah kita angkara siapa yang mencetuskan insiden yang mencalar imej negara suatu masa dulu. Harus diingat 13 Mei bukanlah terjadi dengan tiba-tiba tanpa ada rentetan peristiwa yang sebenarnya sengaja dirancang bagi mencetuskan huru-hara di Tanah Melayu?

Cuba kita saksikan beberapa rentetan yang sengaja dicetuskan bagi membangkitkan semula api perkauman yang berjaya dikawal selepas 13 Mei tersebut. Dari sudut ekonomi kita saksikan serangan berterusan ke atas KFC, peperangan antara Gardenia yang dikuasai oleh Bernas menerusi Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary dengan Massimo milik FFM yang dikuasai Robert Kuok yang dengan sengaja meminta orang ramai memboikot apa yang disebut sebagai 'Roti Melayu', serangan ke atas Ramly Franfurter dan banyak lagi insiden yang tidak diceritakan kepada umum.
Ini tidak termasuk isu politik yang jelas menunjukkan keberanian mereka menuntut pelbagai tuntutan tidak masuk akal kepada kerajaan, mengadakan beberapa siri rapat umum berskala besar bagi tujuan menimbulkan semangat menentang kerajaan, mengeluarkan kenyataan berbaur perkauman serta sentiasa menghasut rakyat melalui pelbagai isu remeh di seluruh negara.

Hentikan provokasi ini dengan segera bagi membolehkan generasi Malaysia menikmati keamanan ini. Harus diingat, Rakyat Malaysia hanya membiarkan semua ini ditangani oleh kerajaan. Ini bukanlah bermakna bahawa kebanyakan orang tidak ambil peduli serta bersikap endah tak endah sahaja. Jangan bakar api perkauman yang sememangnya sangat sensitif untuk dibicarakan. Sejarah telah membuktikan bahawa kita sebolehnya menolak pergaduhan... sejarah juga telah membuktikan bahawa kita tidak pernah gentar menghadapi sebarang ancaman dan pergaduhan. 

Jangan biarkan api perkauman ini terus bernyala demi masa depan generasi kita semua. Generasi muda bukan Melayu mungkin tidak mengetahui... 'Harimau yang sedang tidur jangan sesekali cuba dikejutkan'



* animasi dipetik dari panggungopera.blogspot.com

3 comments:

  1. ayoooo.. xmolah gaduh2.. x besla camni bila orang cina benci melayu n melayu benci cina.. HUHU

    ReplyDelete
  2. BADAN MACAM BADANG, JANGAN MAIN ACAH BELAKANG PARANG...

    ReplyDelete
  3. tuuuu diaaaaaaaa....takkan MELAYU hilg didunia....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...