Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

22 September 2011

Jom Kunjungi FESTIVAL HANG TUAH


festival hang tuah 1
Festival Hang Tuah yang diadakan buat julung kali, akan berlangsung selama tiga hari bermula Jumaat ini di Muzium Istana Kesultanan Melayu Melaka, Banda Hilir, di sini. Pengarah Jabatan Kebudayaan dan Kesenian negeri Melaka Rodzuan Ismail berkata antara pengisian program ialah pameran panglima Melayu terbilang dan tayangan filem Hang  Tuah.

Beliau berkata turut diadakan ialah demonstrasi pandai besi pembuatan senjata Melayu, gerak jurus barongan, pembuatan setanjak, mandi minyak, mandi keris, mandi bunga, mandi limau, demonstrasi gerak silat dan demonstrasi persilatan oleh tiga kumpulan persilatan utama.

“Menerusi penganjuran festival ini, ia mampu menjadi salah satu produk untuk menarik lebih ramai pelancong ke Melaka,” katanya kepada Bernama ketika dihubungi Isnin.

Ketokohan Laksamana Hang Tuah bukan sekadar seorang pahlawan Melayu yang mahir berpencak silat malah sebagai duta kerajaan  di dalam menjalin hubungan baik kerajaan Melayu Melaka dan kepimpinan antarabangsa suatu ketika dahulu.

Rodzuan berkata perasmian festival itu akan dilakukan oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam. Festival itu dianjurkan bersama oleh Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Kementerian Pelancongan dan kerajaan negeri Melaka dengan kerjasama Perbadanan Muzium Melaka
festival hang tuah 2


2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...