Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

30 May 2012

Ampun TUANKU... PANJI HITAM kami sembahkan!

“JOHOR Royal Family does Not take any Money from the Government.Since the time of Almarhum Sultan Ibrahim. Feel free to ask the MB or any Government officials.The money allocated to My Father and I every month as a Sultan and Tunku Mahkota is put into Yayasan Iskandar and Yayasan Ibrahim.The purpose of these foundation (Yayasan Iskandar and Yayasan Ibrahim)is for the Rakyat and to assist the Johor State Government.I my self,since the time I was Raja Muda,Never took 1 cent from the Government till this very Day.Its my Rakyat’s Money.Sobefore You Open you mouth.Do your research,”

Demikianlah kenyataan balas Tengku Mahkota Johor berhubung isu bidaan no pendaftaran kenderaan WWW 1. Inilah hakikat yang berlaku di malaysia apabila seorang raja terpaksa mempertahankan diri apabila berdepan isu remeh yang akhirnya menjadi cemuhan di kalangan rakyat.

Banyak pandangan terbuka disuarakan orang ramai secara terbuka di twitter, facebook, blog dan lain-lainnya. Amat tidak wajar kami siarkan petikan berkenaan di sini kerana ada antara komen tersebut sangat tidak beretika sehingga mampu menjatuhkan maruah institusi raja di Malaysia. Kemana perginya prinsip rukunegara yang sepatutnya menjadi amalan setiap warga yang bertanggung jawab?

'Kesetiaan kepada Raja dan Negara' - ternyata hanyalah satu prinsip rukunegara yang hanya terukir di bibir namun gagal terpahat di hati. Kritikan terbuka kepada Sultan adalah amat tidak wajar dilakukan oleh mana-mana pihak di Malaysia.

Kenapa ini berlaku? Janganlah kita pantas menuding kepada pihak itu dan ini. Selami diri anda dan cuba bertanya kemanakah hala tuju yang akan kita bawa untuk sebuah negara merdeka bergelar Malaysia. Apakah kita perlu tunduk kepada sistem yang diterapkan oleh penjajah kita atau pun inilah masa yang sesuai untuk kita merangka satu sistem mengikut acuan kita sendiri?

Janganlah kita terus berbangga dengan institusi raja berperlembagaan yang sekian lama diamalkan sehingga dikatakan antara yang paling unik diamalkan di dunia. Itu semua hanyalah sekadar manisan yang terus-terusan dihasilkan oleh penjajah dan talibarutnya yang kekal bersemi di bumi merdeka ini. Memang unik sangat sistem ini sehingga Sultan sebenarnya tidak mempunyai kekuasaan terhadap pentadbiran negara kecuali hal yang berkaitan agama dan adat resam Melayu sahaja. 

Agama dan adat resam Melayu sahaja...! Percayalah, kita bangga menjadi warga merdeka yang sebenarnya amat dungu dan bodoh. 54 tahun merdeka namun kita masih lagi mengikut telunjuk yang digariskan oleh British. 

Malangnya bangsaku... beratus tahun dijajah sehingga hilang jatidirinya malahan selepas  merdeka pun masih dibuai dengan mimpi manis yang diciptakan penjajah!
Kembalilah... lupakan segala sengketa. Kita mulakan langkah baru untuk mengibarkan PANJI HITAM DARI TIMUR!    

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...