Klik...Sokongan Anda Amat diperlukan

klik untuk bersama kami

Search This Blog

KLIK follow untuk Sahabat Setia

Klik untuk kembali ke Halaman Utama

16 November 2011

Malaysia bakal miliki Muzium Kapal Selam


Kapal Selam latihan yang pernah digunakan oleh Tentera Laut Di Raja Malaysia kini selamat diturunkan ke barge sebelum diletakkan di tapak kekalnya kelak di Dataran 1 Malaysia, Klebang, Melaka. Penghantaran kapal selam ini dilakukan oleh Felda Transport Services Sdn. Bhd yang telah memulakan pelayaran dari Brest, Perancis pada Oktober lalu.

Kapal Selam ini akan dijadikan Muzium Kapal selam pertama di Malaysia yang akan dikendalikan sepenuhnya oleh Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM). Apabila siap sepenuhnya kelak ianya bakal menjadi satu lagi ikon pelancongan di Melaka yang akan mendapat sambutan orang ramai kelak. Muzium ke 24 milik PERZIM ini juga bakal menempatkan beberapa buah kapal lagi antaranya Bahtera Mendam Berahi serta kapal Laksamana Cheng Ho.
SMD Ouessant Agosta 70 yang dibina pada 1979 diserahkan kepada Kerajaan Negeri Melaka untuk dijadikan satu lagi mercu pelancongan negeri ini. Muzium Kapal Selam yang pertama di Malaysia ini merupakan satu lagi kejayaan negara di dalam industri pelancongan. Langkah memartabatkan institusi pemuziuman melalui kelahiran muzium seperti ini merupakan satu langkah berani dan amat dipuji. 


Sama-samalah kita berharap agar dengan penubuhan Muzium Kapal Selam di Melaka ini kelak mampu mengubah persepsi dan pandangan masyarakat Malaysia terhadap dunia pemuziuman. 


Hargailah khazanah warisan milik kita, hanya melaui penghayatan terhadap pengalaman masa lalu membolehkan kita mencipta kejayaan yang lebih gemilang di masa hadapan... 



* gambar dipetik dari Facebook Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM)


Baca juga mengenai ini :

4 comments:

  1. ada kapal selam tapi letak kat darat! macam tak de

    ReplyDelete
  2. hehe betul juga tu bro, memang kreatif juga tu.

    Tapi ada ke muzium yang pamerkan kapal terbang atau helikopter yang sentiasa terbang di udara? Semuanya letak kat darat kan?

    Muzium adalah sebuah institusi pembelajaran tidak formal untuk kita, kalau nak masuk kapal selam yang dalam air elok jangan ke muzium, terus mohon ke TLDM je...

    hehehe gurau je bro!

    ReplyDelete
  3. PANGLIMA : ANON TU TAK DAPAT INFO YANG SEBENAR.. PASAL TU DIA TAK TAHU..

    ReplyDelete
  4. x pe bro... mungkin saje nak gurau je tu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...